Bloggen startade i mars 2009 med försök att få astrologin att svara på kvantitativa studier. Det närmandet byggde på felaktiga antaganden om vad ämnet handlar om och gradvis har kopplingarna till klassisk väst- och östfilosofi smugit sig in. Samlingssida från tidiga bloggens horisont:
T E M A S T U D I E R - svarar astrologin på kvantitativa tester?

Herakleitos (c 500 fvt): "De som talar med förstånd förlitar sig på det universella, som en stad måste lita till sin lag, och med än mer tillit. Ty alla mänskliga lagar närs av en gudomlig lag, och den har så mycket kraft som den önskar och är tillräcklig för alla och fler därutöver."

Chu Hsi (Zhu Xi), idealistisk filosof, 1100-talet: "Ödet, det är vad som återstår sedan människan gjort sitt yttersta."

Konfucius, kinesisk samhällsfilosof, 500-talet fvt: "Den ädla människan sysselsätter sig med tankar om dygd, den ringa människan sysselsätter sig med tankar om sin egen vinning."
Västerlandets store logiker & mystiker Platon ventilerade ofta orfisk-indiska tankegångar om reinkarnationen och själens rörelse mellan världarna... "Sokrates: Vem än som anländer oinvigd och ofullbordad i Helvetet kommer att ligga i leran. Men de renade och fullbordade kommer att vistas med gudarna." (Faidon, 69c)

JORDELEMENTETS VÄG (karma yoga):
"Eftersom vår identitet med den gudomliga kraften ytterst är obestridlig, (låt oss ha) en fast tro att vi genom att framhärda i vårt utmönstrande oss efter gudens form, tal och stämning, våra handlingar i tiden blir signifikanta och gudens essens slutligen förverkligas av oss."
(Günther - Buddhist Philosophy in Theory and Practice)

Fr.om. nyår 2023 separerades "Sveriges transiter" som ny tagg från den äldre "transiter" som vid 400+ blivit ett oöverskådligt myller.


onsdag 21 april 2010

Look-alike: Undertyp av Lejonet

Kommentarer egentligen överflödiga. Den oförglömliga flickan som dansar sig fram genom Paris i Sofia Coppolas reklamfilm för en Dior-parfym från 2008 och Sveriges egen pudelrockare Joey Tempest (några år efter att hårmanen föll):



En till innan vi jämför horoskopen:


Den här kattlika typen av Lejonet (tecknets "renaste" typ?) var den första jag lärde mig identifiera, och det paradoxalt nog TROTS den västerländska zodiaken där bara 1 av 5 Lejonet verkligen har Solen i detta tecken. (Majoriteten halkar istället tillbaka i Kräftans tecken som har sina "typer".)

Det typiska för den här typen är ett öppet, hjärtformat ansikte med brett placerade ögon och höga kindknotor, men med lite "trubbiga" detaljer (t.ex. näsan). Både vitryska Maryna Linchuk och Larsson/Tempest har precis som zodiaktecknets förlaga kattdjurets något förminskade mun och de tycks ha lätt att glida in i en pose där de som lejondjuren stirrar stint och trotsigt. Solen i Lejonet lever dock i upplevelsen att vara "djurens konung".

Särskilt det översta bildparet visar hur ansiktsformens "topografi" (relationen mellan "berg och dalgångar") påtagligt påminner om varandra.

Ingens födelsetid är känd, men jag har flyttat fram Tempest till lunch för att Månen ska hinna in i Lejonet (vilket den gör cirka 4.30) och bilda en ren "typ" via nymånen. Linchuks Måne lämnar å andra sidan Eldtecknet Skytten efter cirka halva dygnet, men jag tror även här att vi har BÅDA LJUSEN i Eld. Inte minst välsignar lyckoplaneten Jupiter i så fall både vitryskans Sol och Måne vilket är en extremt gynnsam kombination!


Intressant med f.d. Europe-sångarens horoskop är att "myndiga" Saturnus angriper planeten för pengar (Venus) från sitt eget styrande och ställande Stenbockens tecken. Och några kanske minns Europes problem med Skatteverket!

Detta skulle å ena sidan kunna vara ett argument för att en nymåne inte reflekterar ordentligt kring vad den gör. (Solens tendens till direkt handling överskuggar Månens förmåga att återspegla ljuset och vinkla/fördjupa det, lider avkall.) 

Särskilt en nymåne i storvulna Lejonet brassar på tills den är helt bankrutt! Jag minns någon intervju där Europe tänkte tillbaka på någon megastor rörlig scen de lät bygga men som slutade som järnskrot på en soptipp, typ...

Men skulle (mot förmodan) Tempests Måne ligga kvar i den känslomässiga Kräftan i kombination med Venus, är det likafullt en antydan om att privata förhållanden (Månen) och ekonomin (Venus) hamnar under någon myndig granskares kritiska öga.

Modellens Saturnus fyller en helt annan funktion, så långt saken kan avgöras utan födelsetid. Från Skorpionen kastar Saturnus sin långa 270-gradersaspekt och träffar det överhettade - via lididots Mars/Venus-kombination - Lejonet. Här tar alltså formplaneten ett krafttag om det visuella Lejonet och ger, tror jag, den lyckosamma benstrukturen. (Lejon/Skorpion = dramadrottning.)

I ett antal tidigare fall har jag hittat formgivaren Saturnus i kontakt med skönhetsgudinnan Venus, inte minst hos f.d. Miss Universum, Yvonne Ryding. Medaljens baksida är att Venus ofta är "steril" eller känslomässigt avtrubbad när Saturnus tar kontroll över den. Den dras mot ytan och blir just bara en kroppslig docka som fotograferna kan vrida och vända för bästa effekt i sin fotokonst.

6 kommentarer:

Anonym sa...

Det är intressant det där med likhet... man kunde förstås annars tro att det är ascendenttecknet som gäller... men i alla fall så minns jag inlägget om Carola och Nina Persson, och de har ju faktiskt ett kattliknande utseende, kan man säga. Själv har jag "lejonmänniskor" i min närhet, men ingen ser eg. särskilt lejonlik ut... Pappa dubbellejon (dock ej nymåne) asc jungfru. Min dotter har solen o mars där (asc vågen o månen i fiskarna)o sonen har månen o ascendenten där (solen i kräftan). Medan jag skrev detta kom jag på att jag känner en person som jag alltid har tyckt att han liknar ett lejon (alltså djuret :-)) och det slår mig nu att han är ju född 4/9, alltså sideriskt lejon. (Också venus o merkurius där, o månen i väduren.)
S

Seaward sa...

Jag tror solteckensastrologin skamfilats en smula av den enkla veckotidningsversionen. Solen märks verkligen, och tydligare än måntecknet så vitt jag kan bedöma. Jag har lärt mig känna igen flera olika lejontyper.

Det kinesiska Ho Lo Li Shu-system som jag ibland använder för dubbelkontroll, påstås bygga enbart på Solen och Månen i deras relation till vissa markbundna faktorer. (Med andra ord, kineserna VÄGDE SAMMAN inflytanden från "himmel" och "jord"!)

Känd tid på fler offentliga personer skulle absolut berika sådana här studier. Titta t.ex. på den sexköpande franske fotbollsspelaren Franck Ribéry jag nyss lade ut.

Där återigen Lejon men nu som ascendent, en lätt förklädnad ovanpå en Fisk-Sol. Men i det horoskopet är det så mycket annan turbulens att Solen verkar skymd... Vissa människor verkar alltför sammansatta för att "typerna" ska märkas.

Anonym sa...

OK. Jag kom på efteråt att min pappa och han som ser ut som ett lejon faktiskt liknar varandra på det sättet att de är långa, har yvigt hår och stor näsa :-) Men den andre har ett klart mer distinkt lejonliknande utseende.

Seaward sa...

Nästa steg blir att försöka förstå hur flera faktorer modifierar varandra! Men jag tror ingen har möjlighet eller ens lust att tillbringa ett helt liv "samlande ansiktsintryck". De här enstaka sammanträffandena får stå som en påminnelse att det finns något bortom DNA som formar oss - kanske som den klassiska gamla världsbilden lärde ut...

Kanske skulle avancerade datoralgoritmer kunna processa tillräckligt många ansikten för att på denna väg avslöja att astrologin korrekt identifierat ett "typregister". Det är behövs dock inte ett oändligt antal mätpunkter på ett ansikte (och kranium)…

Nu låter jag som en rasbiolog, men det är ändå vad hela naturvetenskapen och hela vår darwinistiskt färgade kultur är, utan att vilja medge det: "större, bättre, snyggare."

Astrologin kommer från en äldre världsbild som inser att både "bättre" och "sämre" ständigt föds och att alla delar behövs. Det pågår egentligen ingen evolution alls utom i fantasin hos föreställningens anhängare.

Anonym sa...

Madonna har både ascendenten och månen i lejonet, möjligen solen också. Hon är ju rejält "kattig" i utseendet, livsstilen och förmodligen även personligheten.
Tarja Turunen har solen i lejonet och är en diva av stora mått sägs det och "kattig" hon med.
Jag själv har ascendenten i lejonet och har den "obligatoriska" gyllene manen och är nog en smula "kattig" jag också men inte så det stör.

Unknown sa...

No entiendo nada.