Bloggen startade i mars 2009 med försök att få astrologin att svara på kvantitativa studier. Det närmandet byggde på felaktiga antaganden om vad ämnet handlar om och gradvis har kopplingarna till klassisk väst- och östfilosofi smugit sig in. Samlingssida från tidiga bloggens horisont:
T E M A S T U D I E R - svarar astrologin på kvantitativa tester?

Herakleitos (c 500 fvt): "De som talar med förstånd förlitar sig på det universella, som en stad måste lita till sin lag, och med än mer tillit. Ty alla mänskliga lagar närs av en gudomlig lag, och den har så mycket kraft som den önskar och är tillräcklig för alla och fler därutöver."

Chu Hsi (Zhu Xi), idealistisk filosof, 1100-talet: "Ödet, det är vad som återstår sedan människan gjort sitt yttersta."

Konfucius, kinesisk samhällsfilosof, 500-talet fvt: "Den ädla människan sysselsätter sig med tankar om dygd, den ringa människan sysselsätter sig med tankar om sin egen vinning."
Västerlandets store logiker & mystiker Platon ventilerade ofta orfisk-indiska tankegångar om reinkarnationen och själens rörelse mellan världarna... "Sokrates: Vem än som anländer oinvigd och ofullbordad i Helvetet kommer att ligga i leran. Men de renade och fullbordade kommer att vistas med gudarna." (Faidon, 69c)

JORDELEMENTETS VÄG (karma yoga):
"Eftersom vår identitet med den gudomliga kraften ytterst är obestridlig, (låt oss ha) en fast tro att vi genom att framhärda i vårt utmönstrande oss efter gudens form, tal och stämning, våra handlingar i tiden blir signifikanta och gudens essens slutligen förverkligas av oss."
(Günther - Buddhist Philosophy in Theory and Practice)

Fr.om. nyår 2023 separerades "Sveriges transiter" som ny tagg från den äldre "transiter" som vid 400+ blivit ett oöverskådligt myller.


fredag 22 april 2011

Ethan Hawke - negativistiskt klasstänkande

 
Urblåst, ytlig skådespelare
Under förutsättning att skådespelaren Ethan Hawke är korrekt citerad i AB (slå inte upp tidningen, ännu en torftig artikel på några få rader), avslöjar hans ordval en fruktansvärt negativ självbild. 

Någon kanske minns att han bedrog sin ikoniska hustru Uma Thurman med parets barnflicka för några år sedan, vilket ledde till skilsmässa. Kanhända är det sådana här svek som äter upp en människa inifrån. 

Nu är han i vilket fall ett par med sitt forna tjänstehjon och de väntar andra barnet. Ethan har tidigare sagt, att om han misslyckas med faderskapsrollen kommer han att betrakta hela sitt liv som misslyckat. Inte illa, två negativismer i en och samma mening. Vad är med hans stjärnhimmel som leder till en sådan fixering - och negativ dessutom - vid fadersrollen?

(Här är för övrigt ett antal mer eller mindre fårskalliga uttalanden av skådespelaren. Värst nästan hans rekommendation till Hollywoods regissörer att hålla filmerna korta så att biobesökaren - dvs. Ethan själv! - inte ska tappa ork och koncentration... Uttalandet säger mycket om hur han ser på den publik som håller honom uppe i strålglansen!)



Med det här horoskopet visar den indiska metoden hur träffsäkert det kan vara att använda Månen som ascendent vid alla de tillfällen då man har celebritetens födelsedag men inte födelsetimma. Hawke har Månen i sideriska Stenbocken - ett tydligt paternalistiskt tecken men också häpnadsväckande ofta driven av en inre fattigdom vilket förvandlas till dålig självkänsla. 

Mittemot sitt härskarläge i Kräftan anses Månen ligga i "detriment" ("lida skada") och sinnelaget måste därför studeras extra noga. Finns kompenserande faktorer eller kringfaktorer som snarare förvärrar läget?

Här förvärras läget avsevärd genom att Månens tillfälliga disponent Saturnus har fallit från sin upphöjelse i rättrådiga Vågen. I motsatta Väduren representerar den en subjektivistisk utblick på saker och ting, och det är naturligtvis en farlig position för en beslutsfattare. I yrken där man tillåts vara subjektiv, som en skådespelare suger in rollfigurens "form" (Saturnus är formalismens planet) och gör den till sitt eget jag, maskeras den fallna Saturnus eventuella tillkortakommanden.

Men jag tror inte den är helt borta, vilket vi hör av Hawkes märkligt negativa formulering angående faderskapet. 

Och det finns fler indikationer på en vacklande manlig självbild: Solen lider detriment under passagen genom tvåsamhetens Vågen. Det här syns dock kompenserat av att båda välgörarna, Jupiter och Venus stöttar Solen. Konjunktionen mellan Sol, Merkurius och Jupiter skulle tyda på att Hawke har ett särklassigt skarpt intellekt. 

Svenska medier älskar ju att göra en sak av Sol-Vågen Dolph Lundgrens betyg från teknisk högskola och det verkar lite löst som om det Vågen saknar i passion jämfört med den komplementära Väduren mittemot, det kompenserar den genom ett upphöjt sinnelag som kontemplerar saker i deras relation innan den skrider till verket. Väduren är som bekant en hetsporre och rusar åstad utan att göra någon analys.

Vädurens illa upplagda erövringståg finns även hos Hawke och står i strid med Vågen. För samma förhöjda intelligens som Jupiter med Solen tecknar, samma försämring av förmågan att tänka fritt och nytt antyds av en fallen Saturnus i opposition till Solen! 

I en del fall leder två motsatta principer som Jupiter och Saturnus till en skicklig natur som kan arbeta med både expansion och sammanhållning, men här verkar den arme Hawkes försvagade Sol ha hamnat i greppet på två krafter som behärskar honom. Egoistiskt söker Vädurs-Saturnus forma världen efter sitt eget huvud, medan Jupiter/Venus i Vågen har en oerhörd längtan mot perfekt skönhet, perfekt kärlek/äktenskap, perfekt konst. Och Jupiter är inte trogen i sin ständiga expansion - så det är nästan ett givet att det var Hawke som bedrog Uma Thurman och inte tvärtom.


*****

Det märkliga är att Ethan Hawkes horoskop passar perfekt in på den enda filmroll jag sett med honom, science fiction-rullen Gattaca, där han spelar en "undermänniska" (och Uma Thurman en "övermänniska"). Dvs, Ethan Hawkes rollfigur kommer från den fattigare delen av befolkningen, de som inte har haft råd med genetiska förbättringar. Likväl har han lyckats väl i karriären och drömmer om att få bli en av besättningen som ska göra en viktig rymdfärd. 

Filmen uppehåller sig till stor del av vid Hawkes bedrägerier och manipulationer för att lura Övervakarsamhället att han tillhör övermänniskorna. Det är många biologistiska (-sim, biologin som pseudoreligion) och närmast rashygieniska övertoner i det samhälle filmen porträtterar.

De som kan sina tolv zodiaktecken ser direkt hur Ethan Hawke måste ha gått igång på den filmrollen och dess samhälle. Och troligen inte för att han är en kritiker av "kastsystem" utan tvärtom. Att ta en barnflicka till hustru talar sitt tydliga språk - antingen är det för att han känner sig som underklass i själen (Månen) eller också för att han försöker upprätthålla någon patriarkal maktstruktur inför sig själv (Månen i Stenbocken dras mot regimentärt tänkande.). 

Mycket av hemligheten till Hawkes sätt att tänka och agera avslöjas av Månens disponent, den fallna Saturnus i Väduren. I auktoritetsfrågor indikerar den en flugviktare och kan liknas vid den indiska shudra-kasten, bonde- och arbetarklassen. Människor som likt våra dagars idrottsmän använder muskelstyrka i sitt dagliga värv (Mars = fysisk energi). 

Anm. Den upphöjda Saturnus i Vågen skulle omvänt indikera brahminerna, den intellektuellt tongivande prästkasten. Saturnus i härskarläge i Stenbocken matchar väl kungarnas och krigarnas kast kshatriya - se särskilt Mars upphöjelse i Stenbocken vilket påminner om ståndscirkulationen i äldre tid: många kulturer älskar sina berättelser om enkla bönder som kommer upp sig i samhället och slutar som (krigar-) kungar! 

Handelsmännen, den profitskapande kasten vaishya, stämmer med bloggens upptäckt av Kräftans omätliga begär - varav behovet av en Stenbock mittemot som drar gränser för den irrationella själens hunger. Saturnus är typiskt nog i "detriment" i Kräftan och placeringen kan ge abnorma samlare - vilket just vad handelsmän med stora varulager är. 

Obs. Jag har inte sett den här korrelationen av Saturnus med de fyra kasterna i vedisk astrologi, det är min egen iakttagelse. Men mappningen verkar stämmer riktigt bra.

Enligt vedisk astrologi är Saturnus shudras signifikator och Jupiter brahminernas härskare. Men en upphöjd Saturnus i Vågen har förutsättningar att förstå brahminens Jupiter (härskarläge i Skytten) bättre än någon annan, för så gränsdragare den här står den här via medlaren Venus i kontakt med sin egen motpol den skyttiga expansionens Jupiter. Notera att vedisk astrologi låter den upphöjda Saturnus i Vågen kasta sin korta aspekt just mot brahmintecknet Skytten.

Ethan Hawkes problematiska känsloliv, den skadade Månen baserad på den fallna Saturnus illustrerar perfekt hans roll i Gattaca som en undermänniska. Den skadad Sol men i närhet till den glassiga och lyckade Jupiter i Vågen motsvarar perfekt "övermänniskorna", de genetiskt förbättrade individer som är ett minimikrav för att få delta i rymdfärder (eller viktiga projekt). 

Det stinker klasstänkande hela vägen av det här horoskopet, och jag tror faktiskt inte det var kärlek till barnflickan utan bara Hawkes behov att känna lite patriarkalt övertag gentemot en kvinna - vilket han tydligen inte kunde uppleva med den kända Uma Thurman. Han kunde inte bli "någon" förrän han valde en helt maktlös person och han kom inte längre än sin egen husa. Vilket rötägg den här mannen verkar vara! Jag förstår om han bara talar i negativa satskonstruktioner.

Med en substitutascendent baserad på Månen ser vi att han haft en karriär som officiell person, Jupiter, Venus och Solen i tionde huset för karriär är inte ett dåligt budskap! Men det är nog inte värt mödan med enbart en månascendent att spekulera i varför hans stjärna inte kom att lysa tillnärmelsevis lika starkt som de stora namnen. 

Av Jupiter och Venus i tionde kunde man ju tro att detta var Hollywoods hetaste horoskop. Går man till två verkligt heta manliga skådespelare, Johnny Depp och Brad Pitt, båda med "äkta" ascendenttecken, ser man att Jupiter verkligen har en hand i frågor om storhet och att Ethan Hawkes månascendent är hans hämning och problem.

Den är så svag med Måne och härskaren Saturnus båda i suboptimala lägen. Med en så grund, självisk och negativ känslobas blir men inte nummer ett i Hollywood, även om man söker skapa den officiella bilden (tionde huset kan avslöja djupa hycklare).

*****
PS. Vanligen etiketterar jag med "intelligens" när Solen och Jupiter möts. Men givet Solens reflektor, sinnelagsplaneten Månen och dess många problem, undrar jag hur pass smart den här mannen egentligen är... 

Placeringar i fjärde huset (här: fallen Saturnus) brukar påverka förmågan till djup inlevelse och Saturnus nöjer sig med att läsa av ytan på en företeelse. Kort sagt, den lyckas aldrig besjäla en fråga och verkligen göra den till sin, för dess grundbud är inte inlevelser utan en von Oben-mentalitet som glider runt huvudet högre än alla andra och markerar att den har "koll". 

Se bara hur Brad Pitt väljer att gestalta sina roller i film efter film! Thelma & Louise (sol-och-vårare), Troja (krigaren Akilles), Meet Joe Black (Döden), Oceans-serien (bedragare) - samma bortkopplade tonläge varenda gång (Den hispiga figuren i "12 apornas armé" ett undantag). Pitt har Månen i Stenbocken - ett sinne som vill poserar "jag är i kontroll". Ibland är det en genuin kontroll ibland bara stelhet till följd av inre fattigdom. Saturnus är dock shudra-planeten i vedisk astrologi.

2 kommentarer:

Art of jean sa...

När man börjar läsa in personers karaktärer som perosnernas riktiga- personlighet, har man stora problem. Alla har vi något negativt/positivt att ta fram det sådisar måste göra för att kunna tolka en roll på ett bra sätt. Du läser in alldeles för mycket i "deras roller osm de väljer". Tex Brad Pitts roller som 'är mycket varierande- snarare höll han på att fastna i ett fack "Snygg, macho, blond och korkad"

Seaward sa...

Titta noga på sångartister som inte skriver sitt eget material och fundera över kopplingarna mellan deras låtval och deras egna liv. Jag har hittat remarkabla mönster här.

Bara en totalt avstängd, kommersialiserad varelse skulle välja musik eller roller bara med ett öga på tänkbar framgång.

Normala människor väljer roller de upplever meningsfulla (få in lite kvalitet i yrkesutövandet) och därmed har artisten gjort ett "statement" om sin natur, vare sig han/hon är medveten om det eller ej.

Därmed möts astrologin och faktiska livet på ett principiellt plan - på de arketypiska krafternas plan. För det är detta inlägget handlar om, ifall du glömde det.

Pitt visar sin dova, dästa sida nästan hela tiden och den går tillbaka på Månen i Stenbocken. Har du studerar några tusen människor kanske du kommer att börja känna igen de tolv tecknens signaler. Det är fascinerande.