Bloggen startade i mars 2009 med försök att få astrologin att svara på kvantitativa studier. Det närmandet byggde på felaktiga antaganden om vad ämnet handlar om och gradvis har kopplingarna till klassisk väst- och östfilosofi smugit sig in. Samlingssida från tidiga bloggens horisont:
T E M A S T U D I E R - svarar astrologin på kvantitativa tester?

Herakleitos (c 500 fvt): "De som talar med förstånd förlitar sig på det universella, som en stad måste lita till sin lag, och med än mer tillit. Ty alla mänskliga lagar närs av en gudomlig lag, och den har så mycket kraft som den önskar och är tillräcklig för alla och fler därutöver."

Chu Hsi (Zhu Xi), idealistisk filosof, 1100-talet: "Ödet, det är vad som återstår sedan människan gjort sitt yttersta."

Konfucius, kinesisk samhällsfilosof, 500-talet fvt: "Den ädla människan sysselsätter sig med tankar om dygd, den ringa människan sysselsätter sig med tankar om sin egen vinning."
Västerlandets store logiker & mystiker Platon ventilerade ofta orfisk-indiska tankegångar om reinkarnationen och själens rörelse mellan världarna... "Sokrates: Vem än som anländer oinvigd och ofullbordad i Helvetet kommer att ligga i leran. Men de renade och fullbordade kommer att vistas med gudarna." (Faidon, 69c)

JORDELEMENTETS VÄG (karma yoga):
"Eftersom vår identitet med den gudomliga kraften ytterst är obestridlig, (låt oss ha) en fast tro att vi genom att framhärda i vårt utmönstrande oss efter gudens form, tal och stämning, våra handlingar i tiden blir signifikanta och gudens essens slutligen förverkligas av oss."
(Günther - Buddhist Philosophy in Theory and Practice)

Fr.om. nyår 2023 separerades "Sveriges transiter" som ny tagg från den äldre "transiter" som vid 400+ blivit ett oöverskådligt myller.


söndag 5 augusti 2012

Emmylou Harris - tänka sig, en lycklig barndom!

[Andra halvan av inlägget är nördigt astrosnårigt, den första halvan bjuder på en tydligare konklusion.]

Emmylou Harris i januari 2011 - strax 64 år gammal.
Har kvinnan sålt sin själ för evig skönhet eller vad ???

Countrylegenden Emmylou Harris har spelat i Stockholm och musikjournalisten Per Magnusson tänjer i Aftonbladet sin språkliga förmåga till max för att korrekt återge småsnacket mellan låtarna:

"Emmylou berättar som så många gånger förr att hon hade en äckligt lycklig barndom."

(SvD låter nån adhd-störd kulturprisse som behöver ständig omväxling avfärda Emmylous konsert som bara mer av Emmylou. Ja, varför lägger hon sig inte på rygg direkt och bara ger upp andan? Kulturrecensenten Dan Backman placeras på korta listan för astrogranskning.)

Upprepade påståenden om sin lyckliga barndom är värd några minuter av karttillverkning för en snabb kontroll om astrologin verkligen har läge på barndomsförhållandena. 

Med så många negativa och problematiska möjligheter som särskilt den indiska astrologin innehåller (bara två välgörare mot en hel hoper illgörare) borde chansen vara rätt liten att horoskopet skulle beskriva en entydigt lycklig barndom. (Möjligheten finns ju också att Emmylou diktat ihop sitt förflutna eller hänger sig åt kryptominnen...)

Men se, stjärnhimlen stöder ju 65-åringen i hennes medgivande om en möjligen alltför lycklig grundnatur för att passa som bluessångerska!


Viktigast för frågan om inre lycka är hemmiljön. Det fjärde huset i den naturliga zodiaken matchar Kräftan och både det tecknet och dess härskare Månen (sinnelaget) blir därför ytterligare mätpunkter som antingen kan stärka eller försvaga fjärdehusbudskapet.

Alla födda då Kräftans tecken stiger i öster kommer att sätta den interna lyckan, den egna och den egna lilla familjens, i förrummet. (Jag har sett tuffa män med Kräftascendent släppa sitt rollspel efter att ha etablerat förtroende och bekänna sig vara hämningslösa torskar på familjeidyllen!) Med Kräftan som grundorientering visar zodiaken återigen sin outgrundligt begåvade design: kärlekens och harmonins Vågen placerar sig mycket logiskt i Kräftans naturliga fjärde sektor för det privata och egen lycka.

Vi har därmed etablerat Emmylous nyckelplanet i frågan, och den är passande nog VENUS - som utlovar lycka och komfort under förutsättning att den fungerar. 

I det här horoskopet lyckas Venus med konststycket att välsigna flera indikatorer på lycka i barndomen/hemmet. Dels kan man välja att se den lilla välgöraren som ett lyckoomen i sig eftersom den tillfälligt äger fjärde huset. 

Vanligare är dock att husets tillfälliga ägare är en neutral "ambassadör" för husets angelägenheter och att ytterligare omen bestämmer vad som gäller för detta hus. Varför hemmets signifikator Venus befinner sig i åttonde dödshuset framgår inte av den summariska recensionen.

Men som den lyckobringare Venus är, är oppositionen till Månen fördelaktig, och Månen är definitivt en av barndomsmiljöns starkaste symboler. En opposition mellan två så passiva planeter som Månen och Venus innebär naturligtvis ingen konflikt. Tvärtom visar Emmylous livslånga skönhet hur lyckad kombinationen kan vara. Sinnelaget (Månen) gynnas enormt av Venus, som därtill är en konstnärlig planet. Redan Månen i Lejonet är ett tecken på storsinthet och lycka i hemmiljön OM dess kringbudskap indikerar detta. 

(Således har jag t.ex. fallet med en extremt rivig kvinna med Månen i Lejonet och vars mor begick självmord efter att de haft ett gräl. Familjen, enkla företagare, indikeras möjligen av att dottern till den självspillande modern hade Månen i Lejonet opposit stryparen Saturnus, ofta ett tecken på "små" omständigheter i familjen eller låg bildningsnivå och glädjenivå i hemmet. Men astrologin har många sätt att använda Saturnus på både negativt och positivt sätt. Situationen var således ännu mer komplex än de brottstycken jag delade ut här.)

Emmylou Harris Måne i Lejonet är alltigenom lycklig: disponenten är Solen i Fiskarna som i horoskopets bästa hus, det nionde för religion och en spirituell läggning skapar en nästan bortomvärldslig grundton eftersom även Solen visar sig ha gott stöd i sin disponent Jupiter, placerad i det lyckliga femte huset för lek och kreativitet. Jupiters tendens att bringa tillväxt ligger dock på Skorpionens inre, mörka nivå, och det är exakt det Emmylou säger enligt den korta artikeln: hon hittar ro och glädje (femte huset = glädje) i mörk musik.

Fast fixstjärnan Regulus - kungamakaren - är en ny bekantskap för mig och dess konjunktion med Emmylous sinnelag inte är så stark, tror jag att den spelar in i den enorma legendstatus kvinnan åtnjuter! Hon är Den Värdiga! (Under etiketten Regulus finns som illustrativa kontraster horoskop där istället Regulus kungavärdighet varit blockerad eller vanställd på olika vis.)

Men ja, Emmylou har "storkorset" i Tamas guna, den grövsta eller mörkaste av de tre "materiella fibrer" den indiska kosmologin tänker sig. Fast hellre än att tänka materialistiskt bör man fatta kvaliteterna som gudstillvändhet (Sattva), gudsfrånvändhet (Tamas) eller den passionerade hållningen (Rajas) som ibland dras till Ljuset och ibland förirrar sig in i Mörkret.

Jag har inte gått igenom Emmylous digra sångbok, men en inte särskilt svår gissning är att klagovisor av typen skillingtryck dominerar hennes produktion. Inte bara bluesen (som jag intill den här recensionen inte visste att hon ägnade sig åt) utan även countrymusiken är ymnigt lamenterade genrer, uttryck för fuktskadade vattensjälar snarare än lyckliga "torra" eldsjälar. Emmylou Harris är så finurligt funtad att hon själv är en lycklig och torr eldsjäl (Månen har lyfts upp till Eldens nivå) men detta friktionsfria sinne kan nu återge det disponenten (Solen) önskat utforska av stämningarna i Vattenelementet. Det är notabelt att Solen står i sattviskt, dvs. renat vatten och inte i förorenat (Skorpionen) eller passionerat och stormigt vatten (Kräftan)!

Den lyckliga barndomen och det goda psyke Emmylou bär på till trots, finns dock ännu en indikation på varför hon dras mot mörker och svårmod: att ha depressionens eller åtminstone gravallvarets Saturnus stigande i öster och i Vatten är INTE ett lyckoomen.

Återigen tycks Liemannen Saturnus påminna om att AB-recensionen saknar väsentlig biografisk information. Liemannan i det första kroppsegna huset och Venus (hemmiljöns och det privata fjärde huset ägare) i åttonde dödshuset tyder på att Emmylou har en annan historia också, men som hon inte är villig att dela med sig till kreti och pleti. Vid 65, en ansenlig ålder i många kulturer, kan den röra intimhälsan, eller intimhälsan för henne närstående. Men för barndomshemmet - vilket ju var det frågan rörde - är budskapen lyckliga, oförskämt lyckliga. 

De båda månnoderna där den "minimerande" södra tycks söka begränsa Jupiters vilja att expandera inåt, mot mörkret, är en ytterligare svårtolkad faktor som jag helt struntar i här. Möjligen kan man säga att Emmylous kunskapsorienterade Sol-Fisk i nionde andliga huset inte gjort några försök att VERKLIGEN bottna i världens elände. 

Själv född i en annan cykel där Jupiter återigen passerade egodödens Skorpion känner jag rysningar i hela kroppen över världens tillstånd och har varit nära döden flera gånger i livet. Kanske gör Emmylou Harris själ en flugviktsversion i detta liv av vad den verkliga Jupiter i Skorpionen handlar om, nämligen att nå Dödens Fulländning - en förutsättning för att få ynnesten att ana det ljus och de världar som väntar bakom förlåten. 

Som vanligt är ett horoskop berättelsen om ett livsöde och samma planeter kan spela helt olika roller beroende på hela ensemblen på himmelen vid tiden för födelsen. "Jupiter i Skorpionen" är därför en otillständig förenkling. Men någonstans måste man börja att nysta i sakerna, och även MED den dämpande södra månnoden som en buffert mot Jupiter-Skorpionens sanna natur verkar Emmylous förmedling via musiken av "djupaste mörker" tillfredsställa de konsumerande musikälskarna som vill ha det "lite vackert men också lite ödsligt". 

Som sagt: Emmylous sinne ger dem en Venus-glaserad produkt av Skorpionens sanna mörker. Solen i Fiskarna är krusningar på ytan men det djupa och stilla Vattnet vill hon inte gå ner sig i. Och det kan bero på att hon redan varit där i ett tidigare liv, och nu bara behöver hämta en stämning ur själens minnesgömmor, trots att hon saknar "gettofundamentet" i sin egen faktiska barndom i detta liv. 

Jag har hittat ett del horoskop där Draksvansen faktiskt passar bättre i betydelsen "redan varit där, behöver inte kämpa mer" bl.a. det egna där noden i tionde antyder total likgiltighet för världslig position men tack vare det också en minimering av tiondehushärskaren Jupiters verksamt onda natur. Bloggaren tror sig ha haft maktpositioner i flera tidigare liv och inte direkt tjänat på det i långa loppet...

I andra fall åter, tycks södra månnoden ha uttryckt sig som en tidsinställd bomb för detta liv - en förutbestämd smäll där omåttligheten vingklipps. Noderna behöver säkert tio års intresserade studier för att förstå väl och undertecknad ignorerade dem dumt nog under 25 år med västastrologin...

*****

Om fotot på Emmylou - den snåriga halvan

Emmylou Harris såg gravallvarlig ut i yngre år. Tankarna går direkt till den dystra Saturnus stigande i öster. Men med mognaden släpper man alltmer sin medfödda ascendent. Västastrologin har t.ex. metoden "sekundär progression", som under vissa årstider antyder en själ som snabbt avverkar ett antal zodiaktecken / rollspel. Höstfödslar får istället slita årtionden med samma rollspel om ascendenten föll tidigt i tecknet.

Indisk astrologi närmar sig frågan om en personlighets mognad med helt andra verktyg. Dasha-metoden t.ex., där en personlighet kan bytas ut mot en ny nästan som över en natt en planet i födelsehoroskopet plötsligt efter många år lämnar stafettpinnen till en helt annan.

På jakt efter en illustration till inlägget blev jag nästan chockad att se en så lycklig och uppsluppen Emmylou. Inte alls typiskt. Genast satte look-alike-associationerna in. Sextioplussaren Emmylou är en mer lyckad version av Julia Roberts (t.o.m. när hon var som sötast). Och allra först såg jag supermodellen Elle Macpherson i Emmylous helt avslappnade och äkta leende. 

Den här utvikningen kommer som en bekräftelse på det förra, där forcerade leenden fördes på tal i samband med den dystra Saturnus när den får råda utan motbud.

Klicka för något större bild
på Harris, Macpherson och Roberts
Åter inser man att look-alike-fenomenet antingen är en följd av ens egna associationer till zodiakala utseenden (som dock faktiskt existerar) eller att ansiktet är ett hopplöst komplext landskap av särdrag, där man knappast säkert kan säga vilken zodiaketikett man satt på vad.

Således visar sig min första association till Elle MacPherson vara kanske mest rätt om man medger att Solen är den enskilt starkaste faktorn. Både sångerskan och modellen är födda i sideriska Fiskarna. 

Men Julia Roberts som här bara är 21 år gammal liknar på andra, senare (men inte allt för sena) foton MacPherson i ögonens infattning. 

Emellertid är det inte Julia och Elle som korresponderar utan även Julia och Emmylou, som båda har den öppna och älskvärda Månen i Lejonet. Elle har en något robustare och mer dämpad Måne i Oxen. Julia Roberts är å andra sidan född i Vågen, ett tecken som helt saknas hos de två andra.

Men Emmylou och Julia förenas inte bara av Mån-Lejonet utan att båda har Kräftan som ascendenttecken och om tidpunkterna är korrekta (vilket jag har för mig att de är), skiljer det knappt något alls, Emmylou Kräftans femte grad och Julia den sjätte. 

Men t.o.m. här kompliceras frågan av Elle, vars Vädursascendent har en föga lämplig placering för härskaren Mars. Hon har nämligen Mars "fallen" i Kräftan - de två andra kvinnornas direkta ascendenttecken. Så varifrån kommer egentligen de utseendeparalleller man tycker sig se ??? Kräftan är en faktor hos alla tre.

(Jag tror att det är en föga kontroversiell doktrin att tillmäta ascendenthärskarens faktiska tecken ett visst inflytande på ascendentens utformning, men de här är så djupa och komplexa frågor att jag inte tror det existerar en enda systematisk studie som går bortom de simplistiska försöken att hitta utseendeparalleller genom att hänvisa till ett tecken i taget.  

Ovanför Platons akademi stod orden, att ingen som saknade förtrogenhet med geometri skulle besvära sig att begära inträdde till denna ockulta skola av tänkare och astrologer. 

Att studera ett ansikte är inget mindre än att öva sin förmåga att urskilja geometriska former, delmängder i den helhet som ett kranium är.

Själva astrologins komplexitet säger att man lika gärna kan lägga ner om man tror ett tecken, en form i sig, ska ge "förklaringen". Här krävs en så stor lyhördhet för ett antal variabler att knappt ens konstälskare skulle kunna bidra med en teori för ett hur, astrologiskt, ett ansikte byggts upp. Jag erkänner att jag skyggar inför komplexiteten i hela företaget inte mycket till geometer och därmed en som inte hade klarat Platons inträdesprov.
Emmylou: Fisk-Sol, Lejon-Måne, Kräftasc. m Saturnus & disponent=Månen

Elle: Fisk-Sol, Ox-Måne, Vädursasc. & disponenten Mars i Kräftan (opponerad av Saturnus)

Julia: Våg-Sol, Lejon-Måne, Kräftasc. & disponent Sol i Vågen disponerad av Venus i Lejonet i kombination med Månen (!) (Nonstop positiv solenergi kopplad till sinnelaget i uttrycksfulla Lejonet.) Mars i full attack mot ascendenten och Saturnus i ful attack mot Mars. (horoskopet här)

Ska vi tala om "kungavärdighetens" Regulus har Julia Robert den i ännu högre grad än Emmylou Harris! Nu står inte bara Månen på rak linje med den nådiga stjärnan utan också den stora framgångens Jupiter. Är det därför hon ler med en mun dubbelt så bred som folk i allmänhet? Intressant nog har Julia också en precis lika favoriserad Sol som stöd för Månen/sinnelaget. Solen anses visserligen "fallen" i Vågen, men detta kompenseras av en ömsesidig reception mellan Solen och Venus, Vågen och Lejonet. Genast knyts hela framgångssagen i Lejonet (Jupiter, Regulus, Venus in med Solen som ju var basen för sinnelagets Måne. 

Julia Roberts har kanske det mest favoriserade horoskop jag någonsin sett, och se också vilka gager hon drog in under åren som Hollywoods bäst betalda kvinnliga aktris någonsin! Nu har Tiden (Saturnus) tagit ut sin rätt och hon bleknar snabbt. Hon är också den enda av de tre skönheterna som har förbränningens Mars i ond attack mot den fysiska kroppen/ascendenten.

Emmylou har den märkligt frostiga men konserverande Saturnus pang på ascendenten (åtskilliga plastikoperationer?) medan modellen Elle istället har Mars som sin ascendenthärskare, fallen i Kräftan men underligt vitaliserad av den hungrande och livaktiga demonen Drakhuvudet. (Hon var ett offer för en seriöst galen stalker, och fick flera år av sitt liv förstört, så nog finns det "skada" mot den egna personen antydd även i den här kombinationen.) 

Men intressantare är kanske att Elles kroppssignifikator Mars hålls i schack av den formmedvetna Saturnus. Återigen, med andra ord, en indikation på att den kylslagna Saturnus faktiskt bromsar åldrandet, antingen pga. perfekta gener eller också för att individerna är så utseendefixerade att de fixar sig med jämna mellanrum. 

Därvidlag tycks Julia Robers Marsattack från det 6e "fitnesshuset" vara mest naturlig, för kvinnan har på bara några år förlorat all den charm hon var känd för. Sur tant står skrivet över hela henne och med det en ny sorts filmroller.

Tittar man på alla tre kvinnors leenden är det faktiskt de två med Månen i Lejonet som skiner som solar: Emmylou kanhända fångad i ett unikt ögonblick av bekvämlighet med sig själv men Julia som ett ständigt fyrtorn av älsklighet. 

Elle MacPhersons Måne i lugna Oxen har i jämförelsen strömsladden urdragen! Nå, det kanske behövs några dussin väl valda foton innan man uttalar sig definitivt om de fyra elementens "energiläge".

Inga kommentarer: