Bloggen startade i mars 2009 med försök att få astrologin att svara på kvantitativa studier. Det närmandet byggde på felaktiga antaganden om vad ämnet handlar om och gradvis har kopplingarna till klassisk väst- och östfilosofi smugit sig in. Samlingssida från tidiga bloggens horisont:
T E M A S T U D I E R - svarar astrologin på kvantitativa tester?

Herakleitos (c 500 fvt): "De som talar med förstånd förlitar sig på det universella, som en stad måste lita till sin lag, och med än mer tillit. Ty alla mänskliga lagar närs av en gudomlig lag, och den har så mycket kraft som den önskar och är tillräcklig för alla och fler därutöver."

Chu Hsi (Zhu Xi), idealistisk filosof, 1100-talet: "Ödet, det är vad som återstår sedan människan gjort sitt yttersta."

Konfucius, kinesisk samhällsfilosof, 500-talet fvt: "Den ädla människan sysselsätter sig med tankar om dygd, den ringa människan sysselsätter sig med tankar om sin egen vinning."
Västerlandets store logiker & mystiker Platon ventilerade ofta orfisk-indiska tankegångar om reinkarnationen och själens rörelse mellan världarna... "Sokrates: Vem än som anländer oinvigd och ofullbordad i Helvetet kommer att ligga i leran. Men de renade och fullbordade kommer att vistas med gudarna." (Faidon, 69c)

JORDELEMENTETS VÄG (karma yoga):
"Eftersom vår identitet med den gudomliga kraften ytterst är obestridlig, (låt oss ha) en fast tro att vi genom att framhärda i vårt utmönstrande oss efter gudens form, tal och stämning, våra handlingar i tiden blir signifikanta och gudens essens slutligen förverkligas av oss."
(Günther - Buddhist Philosophy in Theory and Practice)

Fr.om. nyår 2023 separerades "Sveriges transiter" som ny tagg från den äldre "transiter" som vid 400+ blivit ett oöverskådligt myller.


fredag 19 oktober 2012

Maggie Gyllenhaal - Strindberg återfödd?

När jag såg den här bilden på kultiverade aktrisen Maggie Gyllenhaal slog det mig att hon inte bara har ett utseende man bara såg i 1910-talets stumfilmer men också påminner på ett lite obehagligt sätt om den kallare och mer förhärdade, nästan sociopatiska, sidan i Strindbergs själ. 

Jag menar, vad får en människa att bli så sjukt medveten om kameran och aldrig visa ens en antydan till leende eller värme? Strindberg gick från unga arg man till gammal och avmätt utan att nå någon mänskligt mellanstadium.



Nu har jag visserligen fastnat för "hängande" ögonlock i samband med Vågens tecken, men ju fler ansikten man registrerat ju mer inser man att det bara är psyket som bygger upp och bryter ner "tillfälliga utkiksposter" (som den antika kinesiska tänkaren Chuang Tzü sade om språkets natur).

Låt se vilka stjärntecken som den här gången frambringar klara men kallt stirrande ögon och en liten mun ständigt låst i ett snörpt uttryck. 

Notera hur Gyllenhaal likt Strindberg kontrollerar varje ansiktsmuskel utan dem som här fabricerar åtbörden av ett beklämt leende, som om hon tänkt om fotografen, "Stackars du, som sänkt dig till sånt här galapremiärsplåtande". Det är ögonen som visar att hon också är kontrollvansinnet i sig. VonOben-perspektiv fryser, deltagande...deltar.



Eftersom Strindberg helt saknar planeter i kvinnans soltecken Skorpionen och Maggie Gyllenhaal helt saknar planeter i Skytten, kan vi räkna bort dessa båda, trots Strindbergs Mars och Måne stigande i eldtecknet Skytten ("Min eld är störst i landet" som han intuitivt upplevde det korrekta sideriska horoskopet).

Det är med andra ord kontrollvansinnets tecken Stenbocken som vi ser som ansiktstyp på fotografierna. Vem vet, Maggie Gyllenhaal kanske är född bara några timmar in på dygnet så att hennes Måne i kyliga men formellt förfarna Stenbocken perfekt matchar Strindbergs Sol i Stenbocken, tecknet med världshärskarambitionen? 

Och även om så inte är en gradexakt överensstämmelse mellan mannens Sol och kvinnans Måne kan det räcka med tonvikt på ett tecken för att på något mystiskt sätt frammana dess ansikte - eller något av dess typiska ansikten.

Lena Philipson har t.ex. också Solen i Stenbocken och Månen i Skytten som Strindberg, och ett ansikte kusligt likt och med kraftigt lutande ögon. Också Lena Ph uppvisar en mild form av Stenbockens introverta typ och kontrolldille: hon har i alla år och med varierande framgång på propsat på att formge sina egna scenkläder. Stenbockens härskare Saturnus, "formgivaren".

Den som vill ha ett tredje fall kan studera politikern Veronica Palm (som jag har full respekt för). Solen i Stenbocken och Månen i Skytten igen! Det finns något som knyter samman henne och Maggie G inte bara astrologiskt utan även till utseendet.

Jag smakar på möjligheten att den "finkulturella" Maggie Gyllenhaal skulle kunna vara Strindberg, nu återfödd som kvinna för att lära sig allt det kan inte fattade om det här könet på förra varvet! Och som den lustfyllda och sanka Skorpionen på Gyllenhaals himmel givit sig i kast med den uppgiften i en film om kvinnlig sexualitet på Sigmund Freuds tid - stumfilmens tid igen.

Men nästa tanke ger sig, och det är utseendeparallellen med en annan kvinnlig aktris som heller inte riktigt ser ut som Hollywoods glamorösa aktriser numera gör, Katie Holmes.


Irriterande nog är det nu Skyttens tecken, det Gyllenhaal helt saknade, som återkommer från Strindbergs horoskop. Om man inte ska sträcka sig till att föreslå att motsatstecknen ibland ger eko av varandra. 

Här har vi då två kvinnor med Månen i opposita tecken och kanske var det Maggies "fallna" Mars i Kräftans 14e grad som triggar associationen till Katie Holmes, som har Jupiter i Kräftans 14e grad.




(Kartan säger visserligen 15 och retrograd för Jupiter, men om man har 1 som bas (första graden) och följer Kräftan ur retrograd synvinkel, alltså från slutet av tecknet och bakåt är det alltså korrekt att förkorta 14°37' som "den fjortonde graden" och inte "femtonde". Jag tycker programskaparen har tänkt fel här.)

Om någon tycker den synbarligen kraftigt plastikopererade Katie Holmes (post-Tom Cruise-utförande) påminner om Sylvester Stallone (en annan man med kraftigt hängande ögonblick, sömniga eller sängkammartyp är väl mest en smaksak), så har den åldrande machomannen hela tre planeter i Kräftan, Saturnus, Venus och Merkurius. 

Så "de hängande ögonen" som ledtråd till zodiaktecknet är nu helt husvill. Tur att Chuang Tzü förklarat vad det handlar om, psyket bygger upp temporära modeller i tomrummet. Men det är inte riktigt sant, för om inte zodiaktecknen hade någon inneboende verkan skulle de inte yttra sig på det sätt som de gjort i flera av de mer minnesvärda statistiska testerna på bloggen. 

Maggie Gyllenhaals fallna Mars i Kräftan är till exempel ofta en ytterligt slampig position, och hon spelar verkligen slampa perfekt. Minns den där filmen där Julia Roberts var lärare på en internatskola - jag har aldrig sett en kvinna slinka som ett rinnande vatten som Gyllenhaal gjorde där. I bloggens stora test av skadad sexualitet (apropå filmen Hysteria) visade sig den fallna Mars överrepresenterad i horoskop för hbt-personer.

Man kan för övrigt ta tanken ett steg till, via hysterins etymologi:
hysterical (adj.)
1610s, from L. hystericus "of the womb," from Gk. hysterikos "of the womb, suffering in the womb," from hystera "womb" (see uterus). Originally defined as a neurotic condition peculiar to women and thought to be caused by a dysfunction of the uterus. Meaning "very funny" (by 1939) is from the notion of uncontrollable fits of laughter. Related: Hysterically.  (ETYMONLINE.COM)

Det råder ingen tvekan om vilket som är livmoderns (hysterikos) tecken. Det är Kräftan, där Maggie Gyllenhaal har sin fallna sexualitets Mars. Kanske ska man se på skådespelare som världens mest privilegierade psykfall. Mot extrem betalning har de förmånen att välja filmroller genom vilka de kan leva ut varjehanda trauma och psykologisk hang-up! Mesproppar till män kan få vara stora och macho hjältar (för att sedan som Sylvester Stallone klaga som små kärringar på att de inte får något erkännande för de "faktiskt" också läser böcker).

Inga kommentarer: