Bloggen startade i mars 2009 med försök att få astrologin att svara på kvantitativa studier. Det närmandet byggde på felaktiga antaganden om vad ämnet handlar om och gradvis har kopplingarna till klassisk väst- och östfilosofi smugit sig in. Samlingssida från tidiga bloggens horisont:
T E M A S T U D I E R - svarar astrologin på kvantitativa tester?

Herakleitos (c 500 fvt): "De som talar med förstånd förlitar sig på det universella, som en stad måste lita till sin lag, och med än mer tillit. Ty alla mänskliga lagar närs av en gudomlig lag, och den har så mycket kraft som den önskar och är tillräcklig för alla och fler därutöver."

Chu Hsi (Zhu Xi), idealistisk filosof, 1100-talet: "Ödet, det är vad som återstår sedan människan gjort sitt yttersta."

Konfucius, kinesisk samhällsfilosof, 500-talet fvt: "Den ädla människan sysselsätter sig med tankar om dygd, den ringa människan sysselsätter sig med tankar om sin egen vinning."
Västerlandets store logiker & mystiker Platon ventilerade ofta orfisk-indiska tankegångar om reinkarnationen och själens rörelse mellan världarna... "Sokrates: Vem än som anländer oinvigd och ofullbordad i Helvetet kommer att ligga i leran. Men de renade och fullbordade kommer att vistas med gudarna." (Faidon, 69c)

JORDELEMENTETS VÄG (karma yoga):
"Eftersom vår identitet med den gudomliga kraften ytterst är obestridlig, (låt oss ha) en fast tro att vi genom att framhärda i vårt utmönstrande oss efter gudens form, tal och stämning, våra handlingar i tiden blir signifikanta och gudens essens slutligen förverkligas av oss."
(Günther - Buddhist Philosophy in Theory and Practice)

Fr.om. nyår 2023 separerades "Sveriges transiter" som ny tagg från den äldre "transiter" som vid 400+ blivit ett oöverskådligt myller.


onsdag 24 oktober 2012

Nesliga typer (DN:s nya policy)

Borgerliga DN har nästan helt tappat intresset för korsbefruktningen journalistik och bloggosfär. Knappt några artiklar går att blogglänka till längre. Helt klart har klimatet på bara ett år hårdnat i Sverige, faktiskt sedan oppositionen gick om alliansen i opionionsmätningarna. 

Då ville inte DN och deras intressenter vara med längre och stängde dörren till den bloggosfär som uppenbarligen har en tillräckligt opinionsbildande inverkan för att de själviska bland partierna skulle oroas för valet 2014. Nu gällde det att säkra DN-läsarnas borgerliga lojalitet så att de inte fick några griller i huvudet.

Istället läser man nu i ett nyhetsbrev från IT-företaget Twingly att blogglänkningssystemet med samma namn kan användas på kommersiella sajter. M A R K N A D E N vill att du bara ska blogga om nya böcker och kläder! Bloggosfärens politiska strömning ska djupfrysas, de dumma ska kidnappas och i än högre grad bli nyttiga idioter.

Har den bräckliga nätdemokratin havererat big time, eller?






När DN stänger ner bloggsystem inför öppen ridå och utan förklaring (på anmoden skulle de säkert ange "kostnadsbesparing"), då är måttet rågat och klockan slagen.

"Mot en plattare (mindre hierarkisk) värld" - så sade tidningen år 2007 då man öppnade dörren mot bloggosfären. Tänk så löst en del människors demokratiska känsla sitter! Ja, kanske är detta Harmageddon, den döende gamla ordningens sista strid för att behålla makten över pengarna och megafonerna.



Tillägg 121025

Morgonen efter den här utgjutelsen tar jag en nedzoomad skärmddump på DN:s förstasida. För att få med så många huvudrubriker som möjligt kopplar jag också bort all reklam. Mitt intryck - att mängden bloggbara artiklar krympt till en rännil jämfört med ett år eller bara ett halvår sedan stämmer kanske, kanske inte. Av de översta nyheterna med stora eller mellanstora rubriker har drygt hälften blogglänkningsmöjligheten avkopplad.



I en lite mer systematisk studie skulle man kunna undersöka om DN har en agenda eller inte. Här kan t.ex. vänstersympatisörer rasa av sig under två inlägg om (s) och vårdvinster (ett ämne som f.ö. DN, som avslöjat vanvård, sympatiserar med). 

Clas Svahn om ozonhålet är som vanligt inte länkbar, han har väl tagit efter Karin Bojs, vetenskapsredaktören som konsekvent - om inte förr så åtminstone efter klimathotsdebatten helt tappat intresset för att se Helig Vetenskap utsättas för motargument. IT- och vetenskapsfascismen är stark i detta land.

21 kommentarer:

Anonym sa...

Utvecklingen under de här knappt sex åren har ju kusligt nog rört sig mot exakt det som förutsägs i kortfilmen det står om i DN-artikeln. Och det är fortfarande två år kvar... Då artikeln skrevs hade ju Facebook nätt och jämnt kommit till Sverige, har för mig att det var just 2007. Ska just börja läsa en bok som heter Blåst på nätet. Ur baksidestexten: "Din privata information är en miljadrindustri och fundamentet som driver ekonomin på nätet. Företag följer dina rörelser och vet exakt vem du är (...) Din information säljs vidare till högstbjudande på marknadsplatser vars enda affärsidé är att handla med persondata."
S

Seaward sa...

Den boktiteln matchar ju exakt Twinglys första nyhetsbrev. Dygnet efter detta inlägg (se tillägget ovan) hör man på morgonradion hur mängden köpgallerior växer i landet. Konsumtion är vår tids "opium för folket" (Karl Marx) - konsten att få ett helt folk att blunda för den större värld vissa mutat in åt sig själva och bara öppnar dörren till om de, likt Stefan Löfven, väljer pk åsikter och tycker det är okej att tjäna pengar på sina gamlingar.

"Du skulle t.o.m. sälja sin egen morsa, så du kan tänka dig vad de skulle göra vår brorsa, dessa snea' figurer" (Peps Persson, SNEA FIGURER, 1976)

Anonym sa...

Apropå boktiteln så upptäckte jag att jag skrivit fel: Titeln är "Såld på nätet" (undertitel Priset du betalar för gratis). Men den dubbeltydiga titeln är ju också passande.

Tro det eller ej, men precis när jag kom in här hör jag en låt med Peps Persson! Hög standard. Nästan tur att det inte var den låt du citerar, det hade nog varit för läskigt! :-)
S

Seaward sa...

Klipska titlar. Peps är en avig och intressant figur vars horoskop jag just ser att jag aldrig beräknat. Måste åtgärdas. Man kunde tänka sig Skorpionen pga. trotset, men det återstår att se.

Anonym sa...

Han är i vilket fall född samma dag som en annan intressant figur - Uri Geller.
S

Anonym sa...

PS: Att döma av texten till Hög standard kan man gott tro att, förutom merkurius, även månen står i Skorpionen och inte i Vågen: "mår så jävla illa... helst ville spy... din hjärna fylls med PCB... förgiftas så sakta... proppar oss med alla gifter..." osv :-)
S

Seaward sa...

Ja, jag såg också den osäkra månplaceringen. Och glöm inte förgiftningstillstånd under Skorpionen (och förändrade medvetandetillstånd?) Peps har alltid varit explicit pro-marijuana.

Anonym sa...

Förgiftningstillstånd, ja det var just det jag menade att texten handlar om. Pro-marijuana visste jag inte, men det slår mig att det kanske är en undermedveten projicering som ligger bakom texten: Din hjärna fylls med THC hade han kunnat sjunga om sig själv...
S

Seaward sa...

Skorpionen kan ju vara sur och tvär på rätt eller fel sätt. Även om Månens fall uppenbarligen har konsekvenser visade min uppföljning av de 161 mördarhoroskopen att disponenten Mars hos mördare tenderade att också den hålla sig i den lägre domänen (Jord/Vatten).

Givet en Måne i Skorpionen för Peps är hans toxiska tillstånd istället av godo, för Mars befinner sig i Eldelementet! Han anammade den jamaicanska reggaemusikens etos och menade att gräs öppnar sinnet (Månen). Eller som de akademiska och högintelligenta britterna i gruppen Moody Blues en gång sjöng i låten Dawn is a Feeling, "the smell of grass just makes me pass..." (mediterade själv över naturen i förhöjt tillstånd i ungdomen).

Tittar man noga på Peps hypotetiska Skorpion-Måne elimineras varningen för "fallet" bit för bit: disponenten står "verksamt neutral" i Skytten (med en Sol som också är verksamt neutral).

Vi går vidare och söker Solens och Mars disponent och finner den stora välgöraren (och det högre och öppnare medvetandet) Jupiter i Vågen. Jupiter är ur en månascendents perspektiv inte bara naturligt god utan också verksamt sådan. Simsalabim - den "onda" Skorpionens motspjärn förklaras av att det är goda krafter som i grund och botten driver protesten!

Driven från universalistiska Skytten ser sinnet mer än Skorpionen normalt gör (notera hur intelligensens Sol är involverad och föder sinnets Måne!) och Jupiter kopplar sedan åter till den humanitära Vågen som vill se människor fungera tillsammans. Även den i sig neutrala drogen färgas således av godhet eftersom brukaren är god. Det är onda människor som förespråkar drogers ondska, de ser bara vad de själva är fyllda av.

Det var under meditation förstärkt av marijuana jag började se inre bilder av tidigare liv. Jag tror fullt och fast att detta snabbaccelererade min "evolution" flera livstider. Som vanligt är det Jupiter som ligger bakom dessa sjumilakliv men eftersom Välgöraren är "verksamt ond" på min himmel måste man gå ett steg till och se hur den ändå gör gott genom att neutralisera det onda sjätte hus där den befinner sig.

Jag har fått lite bättre grepp om de indiska tankarna och en verksamt ond Jupiter skadar nog primärt de hus den äger, som i mitt fall karriärhuset (ett ämne som var mitt livs sorgesång, eftersom jag inte skriver under på den banala Jupiters tillväxtfilosofi).

I mitt horoskop är Jupiter så att säga förbrukad på andra världsliga områden än religion och filosofi och det är istället Saturnus som äger mitt nionde huset och därmed blir markören för sådana frågor. Och Saturnus lättar lite och är verksamt neutral. Likväl en filosofi av mycket fatalistiskt slag, med betoning på lagbundenhet och upptäckten av ett nollsummespel i slutändan.

Planeterna leker och tar varandras uppdrag! Med ABC-böcker i astrologi kommer man aldrig i kontakt med den innersta nerven.

Anonym sa...

Jag ska inte debattera om droger, bara konstatera, apropå 5:e stycket, att det måste finnas väldigt många onda människor, med tanke på allt elände som droganvändning ställer till. Och dit räknar jag även alkohol, nikotin, m m.

Även jag har Jupiter verksamt ond, och den skulle i så fall skada 3:e och 6:e huset. Vet inte vad jag ska säga om det...
S

Seaward sa...

Tänk analogt, jag har just lagt ut hela texten. Som jag har Jupiter i fiendens sjätte hus - "fiendens filosofi" - "nedgraderas" din Jupiter till att kretsa kring "verksamt skadliga" budskap om filosofi och religions eller kanske bara "stalltips till snabb framgång". Också i ditt fall sjättehusfiendens typ av Jupiter.

Det är, som i Reinfeldts, fall, när en verksam illgörare hamnar i första jag-huset vi kan börja tala om en person som själv uttryckligen agerar för det onda. (Även en ond planet i aspekt med ascendenten kan ha samma verkan, har jag märkt, i synnerhet oppositionen som från 7e huset lastar andra människor för sina egna ofta uppenbara tillkortakommanden.

Jag har med Saturnus i sjunde egentligen den grymmaste av alla placeringar, den kalla Saturnus. Men i någon mån lindras denna opersonlighet (som påverkar ascendenten och gör den till en principryttare) genom att Saturnus är verksamt neutralt och t.o.m. äger det nionde "goda" huset. Jag har alltid beundrat stoicismen som filosofi, t.o.m. innan jag fattade att de predikade "astrologisk" fatalism.

Det finns hur många kombinationer och nyanser som helst ...

Seaward sa...

PS. "BUDSKAP" var tredjehusattributet i den meningen.

Anonym sa...

Det är precis det som står i 1:a stycket i ovanstående som jag inte tycker stämmer på mig. Men din sista anmärkning är ju sann, och det där är ju något som är svårt att analysera för andra... om man inte är en kändis som agerar i offentligheten förstås :-)
S

Seaward sa...

Du har just visat prov på en negativ skattning av "mind altering drugs" - fast under Peps hippieera talade väl amerikanerna istället om "mind expansion" (Jupiter = expansion bortom självmeddvetna Merkurius, bort mot att förlora sig i det högre, gudomliga medvetandet).

För dig är alltså medvetandeexpansionens Jupiter i tredje källan till något ont eller åtminstone farhågor. Denna syn smittar av sig på de praktiska metoder som finns i formen av t.ex. psykedeliska droger.

Din åsikt om ateism i skepnaden av VoF eller Humanisterna är också uppenbar. Återigen en tendens för Jupiter att kanalisera eller sysselsätta sig med "dålig filosofi" - om så för att klargöra vad den själv står för. Du skulle troligen i ett annat århundrade varit en kyrkans man (!) som jagade kättare för att hålla "läran ren". :-)

Det är så Jupiter "typiskt" fungerar. Så har min Jupiter fungerat (mellan 20-35 vad gällde kristendomen - bloggen bär fortfarande ekon på mitt sökande efter den verkliga kristendomen innan falsariet satte in på 300-talet)

Men Jupiter är alltid en essentiellt god planet så den saknas inte helt, även om den typiskt går igång på "ond jupiterisk verksamhet" (antingen som en klippare eller kritiker av "lätta vinster").

Men i fråga om t.ex. religion är det nionde husets tillfälliga ägare som är mer intressant än den allmänna ton av "välgörande" Jupiter som ändå blir kvar sedan den verkat genom två tillfälliga hus (och övriga hus den aspekterar och ev. planeter i kontakt med den). Det var därför jag pekade på min egen Saturnus äger nionde och spelar rollen av Jupiter, och hur exakt detta stämmer med en filosofisk grundton av fatalistisk typ (Saturnus = låsning, Jupiter = frihet).


Anonym sa...

Att jag har en negativ inställning till knark är något jag delar med den övervägande delen av befolkningen, som ju knappast alla kan ha jupiter konfigurerad som jag! Så jag vet inte...
Vad jag försökte säga, fast lite fint, var ungefär "du vet inte allt om mig". Tack för analysen, men... jag avskyr t ex fanatism i alla former, så det där med kyrkans man som jagar kättare, är helt främmande för mig. Min kritik av VoF och Humanisterna är heller inte särskilt högljudd, jag bloggar ju t ex inte om det, till skillnad från dig och t ex Robert Hahn och några till. Gud vet vad ni hade varit i ett annat århundrade...;-)
(Ja du har ju varit korsriddare, har jag för mig att jag har läst.)
S

Seaward sa...

Sverige är ju aningen skevt i sin uppfattning i frågan om rekreationsdroger, vilket förstås återspeglas i djupa folklager. Den statliga (och lönsamma) distribution av den långt skadligare alkoholen är socialt accepterad (utom av den frikyrkliga NGOT-rörelsen som väl fortfarande hötter lite med näven då och då).

Många kulturer har med intressanta konstnärliga triumfer som följd använt sig av marijuana (de kaukasiska stäppernas skyter, hinduer med deras sällsamt rika mytologi och även de hampaodlande kineserna. Och vad om Amerikas ursprungsfolk och deras ut-ur-kroppen-kunniga shamaner som äter kaktus och svampar som dessa folk studerat och funnit bruk för).

Troligen är det Solen i självkontrollerade Jungfrun som spökar i ditt fall. :-) Att bara studera Jupiter som förhållningssätt till ”snabba medvetandelyft” och oro för ”ondska” som en medveten människa kan känna räcker inte. Alla budskap ger något litet bidrag. En dominant Saturnus kan kraftfullt sätta stopp för Jupiter nyfikenhet på att själv uppleva ”andra sidan”.

Med lite mer Vatten hade du kanske hyllat rekreationsdroger. De två enda helnykteristerna jag känner till i min släkt har intressant nog Jungfru i horoskopet båda två, en som ascendent och den andra som soltecken.

Men ett landes officiella hållning i olika frågor för ju in på frågan om vissa saker snarare är givna redan med ett lands nationalhoroskop, så att man får anses hela befolkningen "lida" av nationens blindfläckar eller hang-ups med mindre det enskilda horoskopet ger klartecken för en tydlig förutsättningslöshet, pionjäranda, eller kanske bara total karaktärslöshet.

Det svenska nationalhoroskopets ”bruk” av sin Jupiter har jag bestämt ägnat ett långt och analytiskt inlägg åt tidigare. Jag upptäckte då att Jupiter med sin planetära vän Solen kanske ändå hade en del begränsningar. Ett ganska nyligt inlägg (senaste halvåret) och troligen taggat med ”svenskhet”. Annars borde google-sök på orden ”Jupiter” och ”Sverige” (eller ”nationalhoroskop”) hitta rätt.

Seaward sa...

PS. Jag tror inget om dig eller någon annan. Som treårig läsare av bloggen vet du säkert att detta är ett experimentlabb där en nygammal zodiak prövas på olika sätt. (Undantaget sådana inlägg där astrologin enbart är en form för att uttrycka politiska åsikter - ett synnerligen ineffektivt sätt att politisera för övrigt :-) ...)

Det är alldeles för tidigt att övermaga tro sig om saker med så mycket kvar att förstå t.o.m. om varför tecknen dragit till sig traditioner som än idag går att känna igen.

Jungfrun, ditt soltecken, är ovanligt fixerat vid den egna individen och i synnerhet personligt ofredande - redan äldsta tradition nämner stjärnan Spica som "den ensamma (och därför sårbara)", och den traditionen har överlevt in i vår tid. Idag ser vi den t.ex. i Fredrik Reinfeldts Mars-Jungfru i öster: hans aggressiva och närmast paranoida insisterande på privatism som den rätta lösningen. Hans sociala Måne-i-Vågen tycks "bortslösad" på det andra pengahuset så att han ogärna beblandar sig med samhällets fattiga.

Det var kanske inte ens du som nyss reserverade dig mot föreställningen att någon annan tror sig veta en massa om en! Det var en av dina stjärnbilder som styrde dig. Du var en av Världssjälens omedvetna språkrör i det ögonblicket. :-)

Om DIG vet ingen på jorden någonting, annat än just det Jordelementet sägs antyda: här har det lagts ett lock på, och genom konkreta gärningar visar dessa själar vilka de är. Desto tydligare att de är handlingens människor desto fler budskap som instämmer med soltecknet. (Asc. har förstås en särställning.)

Anonym sa...

Jag trodde snarare du skulle skylla mitt lilla utfall på Satansaxeln... :-) Jag kan intyga att man nämligen lätt sätter sig på tvären och blir "anti" då.
Att Jungfrun skulle "få skulden" för min anti-drog-inställning förstod jag däremot... Det är möjligt, fast det finns säkert suputer till jungfrur också. I mitt fall är det så att jag tål droger i allmänhet dåligt, rent fysiskt. Och då är det ju inte så svårt att avhålla sig... För jag tror inte att jag på något sätt är "duktigare" än andra. Tvärtom, med min själveftergivenhet (satansaxeln!) hade jag nog lätt kunnat trilla dit annars.
Sveriges förhållande till droger avstår jag från att kommentera, det blir för långt annars :-)
S

Seaward sa...

Ja, ska man koka ner det till enklaste beskrivning symboliseras stimulantia troligen av VATTEN och dess avsaknad av JORD ("jag mår bra i mitt naturliga tillstånd").

Drogfrågan är kanske invandrarfientligheten i Vatten/Jord-axeln (Fiskarna/Jungfrun) fast uttryckt på ett annat sätt. Det är fortfarande den egna jordplätten Jungfrun söker hålla torrlagd och isolerad från det invaderande Vattnets korrumperande inverkan. Invandringen som en "flodvåg" som sköljer över de sårbara individerna - sätesaxen som är sårbara där de står rotade på sin åkerjord.

(Jungfruns ambition att "hålla sig torr" är naturligtvis en förvillelse eftersom människan är dödlig och vattnet ändå "tar en till sist".)

Det slår mig nu att också Stenbocken (Jord) försöker bygga vallar och murar för sitt hållbara tusenårsrike. Hålla kvinnan (Kräftan/Månen - tidvattnen) inspärrade bakom lyckta dörrar eller fördämningar. Patriarkalt kvinnoförtryck i den axeln således, eftersom det är den feminina Vattenprincipen (Eva) som förde död in i världen (som dessförinnan bestod av andesjälens upplevelse av odödlighet).

Det går att koppla den negativa polariteten (Vatten/Jord) till många slags yttringar!

Anonym sa...

Jag ber att få citera Herakleitos, återgiven på den här här bloggen: "Det är den torra själen som är den bästa" ;-)
S

Seaward sa...

Drömma kan man ju alltid. :-)

Visserligen levde Herakleitos några hundra år före Aristoteles, men av de två typer av torka som den senare noterade var det nog det heta och torra Eldelementet Herakleitos syftade på, inte det kalla och torra Jordelementet. Herakleitos beskrivs just mixtra med eld i en av de få legender som bevarats om honom.

Å andra sidan sade han också att "vägen upp" och "vägen ned" är samma sak (samma mynt men två sidor), så det skulle inte vara mycket mening att diskutera Kölden (Vatten och Jord) utan Värmen (Eld och Luft).