Bloggen startade i mars 2009 med försök att få astrologin att svara på kvantitativa studier. Det närmandet byggde på felaktiga antaganden om vad ämnet handlar om och gradvis har kopplingarna till klassisk väst- och östfilosofi smugit sig in. Samlingssida från tidiga bloggens horisont:
T E M A S T U D I E R - svarar astrologin på kvantitativa tester?

Herakleitos (c 500 fvt): "De som talar med förstånd förlitar sig på det universella, som en stad måste lita till sin lag, och med än mer tillit. Ty alla mänskliga lagar närs av en gudomlig lag, och den har så mycket kraft som den önskar och är tillräcklig för alla och fler därutöver."

Chu Hsi (Zhu Xi), idealistisk filosof, 1100-talet: "Ödet, det är vad som återstår sedan människan gjort sitt yttersta."

Konfucius, kinesisk samhällsfilosof, 500-talet fvt: "Den ädla människan sysselsätter sig med tankar om dygd, den ringa människan sysselsätter sig med tankar om sin egen vinning."
Västerlandets store logiker & mystiker Platon ventilerade ofta orfisk-indiska tankegångar om reinkarnationen och själens rörelse mellan världarna... "Sokrates: Vem än som anländer oinvigd och ofullbordad i Helvetet kommer att ligga i leran. Men de renade och fullbordade kommer att vistas med gudarna." (Faidon, 69c)

JORDELEMENTETS VÄG (karma yoga):
"Eftersom vår identitet med den gudomliga kraften ytterst är obestridlig, (låt oss ha) en fast tro att vi genom att framhärda i vårt utmönstrande oss efter gudens form, tal och stämning, våra handlingar i tiden blir signifikanta och gudens essens slutligen förverkligas av oss."
(Günther - Buddhist Philosophy in Theory and Practice)

Fr.om. nyår 2023 separerades "Sveriges transiter" som ny tagg från den äldre "transiter" som vid 400+ blivit ett oöverskådligt myller.


lördag 11 maj 2013

Olyckshoroskop för en bildskärm

Jag måste ha blivit väldigt exalterad när jag skrev ett kort inlägg om ett barngeni som söker lösa hemligheten med tidsresor. Spastiskt satte jag datorbordet i rörelse och som i slowmotion såg jag 22-tumsskärmen tippa över, gå i golvet och stendö.

Jag blev både irriterad och bedrövad eftersom skärmen (en HP) varit till sådan stor belåtenhet och sådana här utgifter är det sista man behöver som arbetslös. Att skärmen bara hade några veckor kvar till fyraårsdagen slog mig med häpnad. Tyckte jag köpte den för bara två år sedan...

Ur bloggarens horoskop, med Tvillingascendent, ligger förvisso ett tryck på materiella förluster just nu: Månen, Venus och Jupiter alla i tolfte förlusthuset idag och i morgon. 

Men tydligaste tecknet på ett IT-relaterat tillbud - om jag får lov att sortera en bildskärm som enbart använts för kommunikativa ändamål som en Merkurius-fråga - är väl dagens Merkurius-transit:




Merkurius i transit i Vädurens 27 grad, exakt opposition till bloggarens placering i Vågens 27 grad. Men mer än så, det är en exakt Sol/Merkurius-konjunktion på himmelen då skärmen faller, och Solen och Merkurius står i bloggarens horoskop i en allmän "kombination" (som indierna säger).

Solen är upphöjd för stark lyskraft i Väduren och vad är en bildskärm om inte en tittruta in i Solen? Att också olycksplaneten Mars passerar Väduren och generellt opponerar bloggarens Mars i Vågen, borde rimligen ha ringt varningsklockor. 

Gränsdragaren och dödens Saturnus som passerar genom bloggarens soltecken är en annan indikation på en mörk tid (och de läsglasögon som var okej förra sommaren börjar nu bli mogna att ersättas med starkare).

Trots alla dessa varningar för denna tid på året var jag oförberedd. Tittar aldrig på transiterna ur det egna perspektivet längre. Hade det överhuvudtaget varit möjligt att förutsäga en bildskärms död?

Och frågan är om tolfte förlusthuset egentligen är så farligt. Tog en snabb vända ner på stan köpte utan någon som helst marknadsundersökning en ASUS-skärm som både var större och 500 billigare än den gamla - bara för att jag mindes ett moderkort av samma märke som jag gillade för många år sedan. Skärmen utklassar den gamla totalt i ljusstyrka och skärpa. Kanske hade den gamla LED-displayen tröttnat, jag vet inte. 1300 visar sig plötsligt ha varit en utmärkt investering. Större bildyta och datorglasögonen håller ett tag till.

Så vad säga om horoskopet? Till syvende och sist ledde den extrema oppositionen från Väduren mot bloggarens femte "synhus" (Lejonet=Solen) till en kreativ konflikt som förbättrade arbetsmiljön vid datorn! 

Och allt detta för att jag kom så i gasen av ett kort inlägg om ett ungt geni. Väduren igen: Solen upphöjd i Väduren, "det starka huvudet"! En mycket lustig effekt av en exceptionell transit i opposition till bloggarens medfödda lek- och kreativitetshus.

Man kan undra om det här var ett försök från Helvetet att hämnas eftersom morgonen inleddes med en granskning av Sveriges värsta sadist, där fokus låg just på Oxen som den ondska som bor i materialismen. Det är som om lägre jordandar bestämde sig för att riva ner min gamla skärm som hämnd för att jag inte ligger på knä och tillber prylar tillräcklig! 
:-)


2 kommentarer:

Anonym sa...

Var köpte du din skärm borta? Jag har tittat lite på www.proshop.se, men kan du rekommendera några webbplatser? Jag skulle vara intresserad av en HP också var har du köpt din?

Seaward sa...

Rätt off-topic men nej jag har inga rekommendationer. HP-skärmen som gick i golvet var köpt i en fysisk butik som lagt ner. Du kan ju börja letandet vid Prisjakt.nu och gå därifrån...