Bloggen startade i mars 2009 med försök att få astrologin att svara på kvantitativa studier. Det närmandet byggde på felaktiga antaganden om vad ämnet handlar om och gradvis har kopplingarna till klassisk väst- och östfilosofi smugit sig in. Samlingssida från tidiga bloggens horisont:
T E M A S T U D I E R - svarar astrologin på kvantitativa tester?

Herakleitos (c 500 fvt): "De som talar med förstånd förlitar sig på det universella, som en stad måste lita till sin lag, och med än mer tillit. Ty alla mänskliga lagar närs av en gudomlig lag, och den har så mycket kraft som den önskar och är tillräcklig för alla och fler därutöver."

Chu Hsi (Zhu Xi), idealistisk filosof, 1100-talet: "Ödet, det är vad som återstår sedan människan gjort sitt yttersta."

Konfucius, kinesisk samhällsfilosof, 500-talet fvt: "Den ädla människan sysselsätter sig med tankar om dygd, den ringa människan sysselsätter sig med tankar om sin egen vinning."
Västerlandets store logiker & mystiker Platon ventilerade ofta orfisk-indiska tankegångar om reinkarnationen och själens rörelse mellan världarna... "Sokrates: Vem än som anländer oinvigd och ofullbordad i Helvetet kommer att ligga i leran. Men de renade och fullbordade kommer att vistas med gudarna." (Faidon, 69c)

JORDELEMENTETS VÄG (karma yoga):
"Eftersom vår identitet med den gudomliga kraften ytterst är obestridlig, (låt oss ha) en fast tro att vi genom att framhärda i vårt utmönstrande oss efter gudens form, tal och stämning, våra handlingar i tiden blir signifikanta och gudens essens slutligen förverkligas av oss."
(Günther - Buddhist Philosophy in Theory and Practice)

Fr.om. nyår 2023 separerades "Sveriges transiter" som ny tagg från den äldre "transiter" som vid 400+ blivit ett oöverskådligt myller.


torsdag 25 juli 2013

Den spanska tågolyckans dystra horoskop

[Abstraktionsnivå: HÖG! Motsvarande avancerade studier på ett medeltida universitet.] 

[Tillägg 130726: Om det visar sig att tågföraren stajlat genom att köra extra fort blir stycket här nedan om ACCELERATION mycket intressant. Den uppgiften (SvD) var inte känd då texten publicerades.]

DN:s tid för den stora spanska tågolyckan anges på klassisk modern dagstidningssvenska till "strax före 21-tiden". Eftersom "21-tiden" i sig är en approximation blir det som att säga det hände en stund före ungefär nio, en tautologi och mer än lovligt vag utsaga. Den exakta uppgiften finns hos bl.a. NBC och var 20.41 lokal tid (CET, sommartid). (Om olyckan, se även SvD)



Nu har det som sagt varit både flera flygtillbud (tappat noshjul i New York) och flygolyckor och ytterligare två dramatiska tågolyckor nyligen, och jag antog här att det är det hårt angripna kommunikationstecknet Tvillingarna som motsvarar den här olyckliga tiden.

Med komplett horoskop för den spanska olyckan kan man försöka gå ett steg längre, och jag är som vanligt mest nyfiken på hur dugligt det indiska systemet med planeter som "verksamma välgörare" eller "verksamma illgörare" är.

Varför skyddade inte den ädla konungen Regulus passagerarna från ofärd när välmåendes Venus stod på nästan rak linje med den goda stjärnan i Lejonets tecken?

Olyckan inträffar då Skytten stiger i öster, vilket direkt innebär att kosmos (solsystemets) form (Saturnus) antar en sinister ton. Saturnus är inte bara gränsdragare och Lieman naturligen utan hoppar här in i sitt läge som "verksam illgörare". En dubbelt ond Saturnus under den här tiden på kvällen således.

Dess förmåga att skada är dessutom förstärkt i år eftersom överdriftens demon Rahu passerar samma tecken. Som den store skördemannen kastar Saturnus vidare en lång uppfordrande blick på livskraftens Sol i Kräftans tecken, och som det faller sig befinner sig Solen under den här stunden på kvällen i dödens åttonde hus. Det är förvisso en rätt ominös symbolik.

Men den kommer att upprepas varje kväll under en månad så varför en olycka just på onsdagskvällen? Och varför i Spanien? Här inser man direkt att astrologin inte kan svara på allt. Av någon anledning är Spanien just nu det sköraste landet i västvärlden och valdes av de kosmiska krafterna ut som måltavla. Hemma i Sverige var det 30 miljarders Vattenfall-förlust som slutligen sänkte Sol-Kräftan Fredrik Reinfeldts bärsärkagång och förstörelse av det som en gång var ett bra välfärdsland. 

Saturnus är således en ovanligt dödlig planet den tid Skytten tillbringar i öster. Och Venus är under samma tid alls ingen bringare av komfort! Vad än den nobla Regulus sänder Venus blir av ondo eftersom Venus här har förvandlats från den lilla välgöraren verksam illgörare. Till stor del beror det makeover-tricket på att Skytten alltid är fri och på väg och allianser av Venus typ är ett problem för det uppdrag som detta tecken har. 

Men framför allt kan man notera att Venus med nödvändighet blir tillfällig ägare till olyckans sjätte hus när Skytten stiger i öster. Vi har med andra ord en Venus som varslar om "rubbad jämvikt" och dessutom är dubbelt störd eftersom den dubbelt onda Liemannen Saturnus just dessa dagar kopplar ett så tydligt stryptag om Venus ägare Solen som möjligt är.

Och förblir man en stund vid denna tillfälligt förvända Venus är den värre än man kan tro: den äger eller disponerar nämligen över den vid tiden alltigenom illgörande Saturnus! Sällan har väl en så kompakt serie omen som stinker av ondska och död skådats i ett och samma horoskop!

*****

Om Saturnus står för avtagande hastighet (deceleration) - sådan som följer av ålderdomen där allt stannar av inför Döden (Saturnus) vari Tiden (Saturnus som Kronos) slutgiltigt stannar för gott (ingen tid kvar att ånga sitt ynkliga liv och göra gott), då måste rimligen motpolen Jupiter representera accelerationen. Tåget hade accelererat till en vanvettig fart, vilket utlöste olyckan.

Vad om Jupiter på denna himmel? Lustigt nog är den stora välgöraren inte mer än neutral fast dess positiva tecken Skytten stiger i öster. Den tappar i godhet eftersom indisk astrologi anser att naturligt goda planeter som äger hörnhus förvandlas till verksamma illgörare. Chanstagaren och acceleratorn Jupiter skulle t.ex. frestas att pröva sin lycka som en gambler, tills bubblan spricker. 

Men astrologen Raos tabell anger inte ondska för Jupiter när Skytten stiger utan bara "neutralitet". Och det beror på att Jupiter äger första huset som är både ett hörnhus och ett triangulärt hus (om det är ett dharma-hus eller inte är inte avgörande för frågan). Jag misstänker att det är Jupiters del i Platons heliga triangel som neutraliserar Jupiter.

Men den är inte alls välplacerad på himmelen! Sjunkande i dödens sjunde hus är Jupiter i sin svagaste världsliga placering. Hur man ska tolka det vet jag inte (har alltför få år med det indiska tänkandet). Men som den stora Beskyddaren (Se: Zeus Soterios) som räddar undan olyckor till havs, tycks den ha tappat kraft. För Zeus bästa beskydd bör Jupiter stiga i öster - som den gör hos många framgångsrika människor.

Jupiter minglar vidare med olyckans Mars och kommunikationens Merkurius i kommunikationstecknet Tvillingarna. Kan det vara så att Tvillingarna i dödens sjunde sektor, tillsammans med de andra och rätt förfärande budskapen i tiden, bildar denna berättelse om stor död i hög hastighet?

Men varför just den här kvällen och ingen annan? Kan det vara Månen - astrologins sekundvisare - som återigen fäller avgörandet om vilket dygn? Timmarna för gårdagskvällens olycka opponerade Månen den helt värdelösa Venus från färdmedlens tredje hus. Och som med alla oppositioner påverkas man själv av den man opponerar.

Men värre är att Månen, som händelsevis också illustrerar resande (den snabbaste planeten på himmelen), under två dygn ÄGS av Liemannen Saturnus, planeten som under tiden då Skytten står i öster förvandlas till dubbelt ond, nej tredubbelt ond eftersom DESS disponent Venus samtidigt blir en illgörare. Månen är med andra ord ute på verkligt sank mark också den, och Månen som symbol för en skuta är som sagt en arketypisk symbol för farkoster. (Halvmånen ligger som en båt på himmelen i de sydligare trakter där mänskligheten utvecklade astrologin.)

Denna torsdagskväll när Skytten stiger i öster någonstans i världen kommer precis samma omen att upprepas. Men varför det var igår den här temporärt hemska himmelen sammanföll med en enorm tågolycka, det vet bara de gudar som skåpade ut den här örfilen till mänskligheten...

*****

Naturligtvis var det här en granskning i fel ordning. Man måste börja med det horoskop vars öde man är intresserad av. Genom kung Carlos kröningsögonblick 1975 har det nuvarande spanska nationalhoroskopet en ovanligt tydlig ascendent.



Stenbocken i öster får emellertid sin härskare mot sig - Saturnus i Kräftan i sitt världsligt starkaste läge i väster, men tyvärr i ett tecken som känner belastningen. Utan att påbörja en hel tolkningsrunda till är det lika fascinerande som tragiskt att det är Liemannen Saturnus som i det översta horoskopet kastar sin mördande blick mot sitt eget natala läge i nationalhoroskopet. Spanien är alltså - som bekant - utsatt för en hemsk tid i landets historia just nu (och var det egentligen redan när Saturnus passerade de fallna pengarnas Venus i Jungfrun - under just de åren regeringen Reinfeldt förstörde Sveriges välfärdssystem).

Att Spanien har olycksplaneten Mars i kommunikationstecknet Tvillingarna - och folksjälens Måne - bara understryker astrologins sanning om att saker händer när planeter transiterar, via aspekt eller konjunktion över sina natala lägen! Indisk astrologi hänger inte upp sig över exakta konjunktioner men onekligen är den spanska Saturnus i Kräftans 10e grad väldigt snarlik den transiterande Solen i olyckshoroskopets 8e grad. Väger man in att transiterande Saturnus just nu ligger i Vågens 11e grad och således just passerat en exakt 270-gradersvinkel till sitt natala utgångsläge, då inser man vilken "hot spot" i tiden det här faktiskt rör sig om.

Möjligen kunde inte Saturnus ha utlöst olyckan förrän den redan var "en grad inne på övertid" för att det fanns en serie andra nödvändiga faktorer som ännu inte hunnit positionera sig på himmelen. NÄR en händelse inträffar kan vara en fråga om att alla planeter står så "väl" till som de kan - åtminstone för den betraktare som söker famna en helhet. Reinfeldt skulle bara se tre planeter och tre "isolerade händelser", men sådana människor kan vi helt bortse från här, människor som inte ens förstår konsekvenserna av sin egen politik! De är inte dugliga att förstå livets gång. 

Livet är syntetiskt - det skapar sin egen berättelse - som det också är - vartefter saker och ting fortlöper ... i enlighet med stjärnornas rörelser.

2 kommentarer:

Tommy Blomqvist sa...

Jag sprang på detta inlägg (och hela denna webbsida) då den länkats från en artikel i SVD rörande tågolyckan i spanien.

Astrologisk Reverse engineering?!

Egentligen borde det väl varit så som man ursprungligen kom på astrologi eller hur?

Jag vet inte om jag håller med om vare sig grundförutsättningarna eller slutsatserna men jag lovar att hålla mig uppdaterad.
Tanken på att genom observation av händelser dra slutsatser är nämligen positivt och intressant.

Seaward sa...

Håller helt med dig om den troliga historiska upprinnelsen. Arthur C. Clarke låter i sin "2001 - ett rymdäventyr" en kolsvart monolit flasha geometriska mönster mot aporna som lojt passerar förbi. Då och då visar en apa tecken på att svara med intelligens på den svarta rymdens "lysande mönster" (vilket väl är vad monoliten symbolsierar), och så startar djurets färd mot människovärdighet. Humanoiderna började förnimma mönster och sammanhang - Platons former!

Om det inte vore så att återkommande mönster inte också korrelerat med vissa typer av händelser, skulle de ha fallit bort och astrologin kanske aldrig slagit rot. Jag har själv sorterat bort en och annan astrologisk lärosats från den här bloggen, vilken jag i små pilotstudier inte kunnat finna belägg för...