Bloggen startade i mars 2009 med försök att få astrologin att svara på kvantitativa studier. Det närmandet byggde på felaktiga antaganden om vad ämnet handlar om och gradvis har kopplingarna till klassisk väst- och östfilosofi smugit sig in. Samlingssida från tidiga bloggens horisont:
T E M A S T U D I E R - svarar astrologin på kvantitativa tester?

Herakleitos (c 500 fvt): "De som talar med förstånd förlitar sig på det universella, som en stad måste lita till sin lag, och med än mer tillit. Ty alla mänskliga lagar närs av en gudomlig lag, och den har så mycket kraft som den önskar och är tillräcklig för alla och fler därutöver."

Chu Hsi (Zhu Xi), idealistisk filosof, 1100-talet: "Ödet, det är vad som återstår sedan människan gjort sitt yttersta."

Konfucius, kinesisk samhällsfilosof, 500-talet fvt: "Den ädla människan sysselsätter sig med tankar om dygd, den ringa människan sysselsätter sig med tankar om sin egen vinning."
Västerlandets store logiker & mystiker Platon ventilerade ofta orfisk-indiska tankegångar om reinkarnationen och själens rörelse mellan världarna... "Sokrates: Vem än som anländer oinvigd och ofullbordad i Helvetet kommer att ligga i leran. Men de renade och fullbordade kommer att vistas med gudarna." (Faidon, 69c)

JORDELEMENTETS VÄG (karma yoga):
"Eftersom vår identitet med den gudomliga kraften ytterst är obestridlig, (låt oss ha) en fast tro att vi genom att framhärda i vårt utmönstrande oss efter gudens form, tal och stämning, våra handlingar i tiden blir signifikanta och gudens essens slutligen förverkligas av oss."
(Günther - Buddhist Philosophy in Theory and Practice)

Fr.om. nyår 2023 separerades "Sveriges transiter" som ny tagg från den äldre "transiter" som vid 400+ blivit ett oöverskådligt myller.


måndag 21 oktober 2013

LILL - skälet till att Sverige existerar

För den karismatiska sångerskan Lill Lindfors har jag antecknat: "uppskattad tid på bas av känd Stenbocksascendent. 1.15 = 15 Cap", i min horoskopsamling. Det måste ha varit en uppgift som snabbt skymtade förbi, kanske i något tv-program jag såg i ungdomen.

Med en intervju i SvD får jag för första gången tillfälle att titta på horoskopet sedan nattliga drömmar "omvände" mig till den sideriska - ursprungliga - zodiaken för nu cirka sex år sedan. 

Jag har alltid hållit Oxen för att vara sångens tecken eftersom tecknet motsvarar moderns läten som leder barnet till upptäckten av munnen som ett sätt att kommunicera. Oxen knyts också till ansiktet, munnen och svalget i indisk tradition. Någonstans där tar sedan Lufttecknet Tvillingarna över som luftrörens och respirationens tecken (och externt, armar och händer).

Lill Lindfors var i den meningen en perfekt sångerska med den kompakta Oxen som sitt soltecken. Men i den sideriska zodiaken hasar hon nu tillbaka och är i istället i det närmaste ett perfekt förkroppsligande av karismans eget element: Elden! Hon sjöng att musik ska byggas av glädje och Eld har kallats glädjens element - i kontrast med sorgens (och omsorgens) Vatten.


Lill: atma karaka i det här horoskopet är Solen!


Också "den kända Stenbocksascendenten" hasar med största sannolikhet tillbaka och understryker än mer den joviala och bekymmersfria lätthet som är Lills signum. Jag kan bara beklaga dem som fortfarande tror på grekernas tankehaveri för 1700 år sedan och som gav västerlandet den tropiska zodiaken.

Visserligen hävdar Lill i intervjun att det inte är kärleken utan den brustna kärleken som är det bästa bränslet för en artist. Och vad händer då med en siderisk Skyttascendent? Jo, kärlekens Venus flyttar upp från en undanskymt position till sjätte huset till det prominenta sjunde huset och tar med sig olyckans planet Mars. Där har vi hjärtesmärtan hon talar om!

Intervjun i SvD går in på rösttekniker och Lill demonstrerar med komisk effekt luftens betydelser för röstkvaliteten. Den sideriska zodiaken är helt med och ja har illustrerat hur hennes glada och pigga Vädur matchas av en lika ungdomlig och framåt Tvillingarna, som just står för luftig kommunikation. Den intensiva Mars + Venus (förhöjd libido) har här sublimerats upp till Luftnivån - Lill är en andlig människa, en andedräktens människa - se bara nionde gudshuset - Lejonet - och leta sedan upp Solen. Lills Sol är "upphöjd" i Väduren och befinner sig i det femte huset för glädje och skapande kreativitet - "den goda lyckans hus" enligt grekerna i och i indisk tradition en indikation om själens karma (purva punya).

Och tre aspekter mot Skyttascendenten indikerar väl bättre den Lill alla känner till än aldrig så mycket lågmäld realism och snusförnuft som är det huvudsakliga budskapet om man till äventyrs alltjämt propsar på den västerländska zodiakens version av den luftlätta anden som uppenbarligen nästan bara haft god karma med sig till jorden den här gången.

*****


Jag har en "När jag mötte Lassie-historia" om artisten eftersom min far arbetade med introduktionen av italienska tvättmaskinsmärket Zanussi runt tiden för Lills största hits, 1966 mer exakt. På något sätt lyckades han förmå sångerskan att ställa upp på en reklamkampanj fast hon normalt inte "gjorde sånt" (enligt hans återberättelse). Det skulle ha varit det faktum att hon älskade Italien som fick henne att gå med på idén. 

Och så kom det sig att jag som sjuåring nålade upp ett glansigt foto från tagningen där en ung Lill halvlåg över en tvättmaskin medan en liten pojke och en liten flicka lekte invid tvättmaskinen. Pojken i en grön och vit-randig tröja och flickan i en röd och vit-randig. Tillsammans bildade de den italienska flaggan.

Barnen var inte jag och min syster men vi fick tröjorna efteråt och först nu misstänker jag att det var hädangångne far som hittat på motivet med sina två barn, en pojke och flicka, och Lill som stand-in för sin hustru. Han hade vunnit fotopriser i ungdomen och hade öga för komposition, men fegade ur sin konstnärliga kallelse och blev en pengarnas tjänare istället - det blir lätt så när Solen står i penningens tecken Oxen!

Jag har hört att Lassie-historier inte får innehålla berättaren (det här är ett gränsfall), men salig fars karta påminner i lika hög grad om att Tvillingarna bör ha varit den förbindande länken mellan honom och Lill, och inte minst kampanjidén med pojken och flickan. Indisk astrologi avbildar just Tvillingarnas tecken med en pojke och flicka, precis som Tarot-kortet SOLEN visar en pojke och en flicka och en sol som torkar alla tårar. 

Bloggarens far - väldigt blandad kompott
som med de allra flesta födelser.


Dessutom håller paret i de indiska Tvillingarna varsitt musikinstrument, vilket ytterligare påminner om att vi kan ha att göra med ett förbisett musikertecken här! Jag fick ärva min fars Tvillingascendent och för både honom och mig har musiken haft exakt den funktion som Lill så intelligent beskriver i intervjun: en själens stämningsreglerare! 

Redan vid tjugo, ung och variabel i sinnet, upptäckte jag att Neil Youngs over-the-top självömkan inte gick att ta på allvar. När jag kände mig låg (ett begrepp jag övertog från en ständigt låg ex med både Sol och Måne i Vattenelementet) satte jag på en tidig Young-platta. Inom några minuter satt jag och skrattade åt hans elände. 

Ja, skrattade åt! Det är Tvillingarnas beryktade förmåga att utan en anstymmelse till sentimentalitet konstatera som Lill gjorde, "jag tycker inte om dig, håller inte av dig, men jag känner väldigt stor sympati". 

Det mentala oberoendet kommer i lika hög grad från Väduren som från Tvillingarna, ett av de fria tecknen. När "pojke möter flicka" i Tvillingarnas tecken (den ursprungliga versionen) är det lösa eller fria förbindelse som gäller. Äktenskapsbandet och de förpliktelser som det medför knyts inte förrän i nästa Lufttecken, Vågen.

Att Lill helt saknar placeringar i Jordelementet har säkerligen en betydelse. Det materiella perspektivet är helt enkelt inte så viktigt för henne. Hade inte Sverige haft Lill Lindfors vet jag inte hur mycket lägre ner i nationalhoroskopets dystrare sidor vi varit sjunkna...

Inga kommentarer: