Bloggen startade i mars 2009 med försök att få astrologin att svara på kvantitativa studier. Det närmandet byggde på felaktiga antaganden om vad ämnet handlar om och gradvis har kopplingarna till klassisk väst- och östfilosofi smugit sig in. Samlingssida från tidiga bloggens horisont:
T E M A S T U D I E R - svarar astrologin på kvantitativa tester?

Herakleitos (c 500 fvt): "De som talar med förstånd förlitar sig på det universella, som en stad måste lita till sin lag, och med än mer tillit. Ty alla mänskliga lagar närs av en gudomlig lag, och den har så mycket kraft som den önskar och är tillräcklig för alla och fler därutöver."

Chu Hsi (Zhu Xi), idealistisk filosof, 1100-talet: "Ödet, det är vad som återstår sedan människan gjort sitt yttersta."

Konfucius, kinesisk samhällsfilosof, 500-talet fvt: "Den ädla människan sysselsätter sig med tankar om dygd, den ringa människan sysselsätter sig med tankar om sin egen vinning."
Västerlandets store logiker & mystiker Platon ventilerade ofta orfisk-indiska tankegångar om reinkarnationen och själens rörelse mellan världarna... "Sokrates: Vem än som anländer oinvigd och ofullbordad i Helvetet kommer att ligga i leran. Men de renade och fullbordade kommer att vistas med gudarna." (Faidon, 69c)

JORDELEMENTETS VÄG (karma yoga):
"Eftersom vår identitet med den gudomliga kraften ytterst är obestridlig, (låt oss ha) en fast tro att vi genom att framhärda i vårt utmönstrande oss efter gudens form, tal och stämning, våra handlingar i tiden blir signifikanta och gudens essens slutligen förverkligas av oss."
(Günther - Buddhist Philosophy in Theory and Practice)

Fr.om. nyår 2023 separerades "Sveriges transiter" som ny tagg från den äldre "transiter" som vid 400+ blivit ett oöverskådligt myller.


fredag 1 november 2013

Den väldigt introverta stilikonen


60-talsikon

En bekant förevisade en packe skivinköp härförleden. Det räckte med en profilbild på omslaget till en samling med franska 60-talsikonen Françoise Hardy för att jag skulle vara såld. Men det visste jag inte riktigt ännu, att hon på sin tid tillhörde Europas hetaste namn, var älskad av engelsmännen - trots att hon sjöng på franska - och minglade med storheter som Stones och Beatles.

Beställde genast en snorbillig cd med 50 av hennes tidiga hits på franska och så slöts en cirkel. Skivans introduktionstext till denna sångerska och låtförfattare var skriven av Bob Stanley, en av hjärnorna bakom det i mitt tyckte bästa "lätta" brittiska popbandet någonsin: Saint Etienne. Jag skrev om dem här

Genast blev gruppens franska namn lite mer begripligt. Stanley är en formidabel skivsamlare och han har säkert singellådor packade med fransyskans gamla EP-skivor. Typiskt nog har han sensibilitetens Måne i Jungfrun, precis som hon. 

Saint Etiennes verkliga storhet låg inte i dansant tonårspop utan i gruppens melankoli (och låga saturniska stämningslägen kan höras i rikt mått i fransyskans musik). Det kanske var den brittiska trions förmåga att blanda lättsamma refränger och melankoli som gjorde helheten så attraktiv och så långt mer tilltalande än barnmusik som den program som Idol serverar. (För Etienne riktade sig i början till "kiddsen" den med, men den förolämpade inte de ungas begåvning.)



Predestinerad för maximal favorisering:
Regulus välsignar den stora välgöraren Jupiter i öster!


Françoise Hardy föddes med "stor och otvungen framgång" - Jupiter - i kombination med "kungavärdighetens" Regulus bara några grader från den showiga Lejonascendenten! Så klart man blir celebritet då. Hela världen älskar ett vinnande utseende. "Lätta pengars" Jupiter flyttas här över på den egna personliga uppenbarelsen. Och jag, med samklingandets Venus i 22° Lejonet trillade dit direkt på en profilbild av en ascendent i 20° Lejonet. Livet fungerar så.


Men Hardy har svåra kombinationer i horoskopet. Lejonets exhibitionism möter inget gensvar alls från den svårmodiga - melankoliska - Solen i Stenbocken. Så fort Hardy samlat ett kapital (Stenbocken/Saturnus = samlaren) bildade hon ett eget produktionsbolag och gjorde sig oberoende av skivbolaget Vogues kommersiella krav. Hon slutade också turnera, vilket påminner om brittiska originalet Kate Bush som tog samma beslut cirka tio år senare efter bara en turné. Att kuska runt med en show var inget för henne.

(Man kan jämföra med The Sounds sångerska Maja Ivarsson, också introvert Stenbock och Jungfrun, men nu med Ljusen omkastade. Hon gör inget annat än kuska runt i en turnébuss!)

På fotot nedan, med en åtminstone halvt leende Hardy, påminner fransyskan om Kate Bush, låt vara att den senare har Månen och inte Solen i Stenbocken. För att tydliggöra att det kan vara en typ av Stenbocken vi har att göra med, ett tredje foto i mitten - en "icke-celebritet" med både Sol och Måne i Stenbocken. Jag har sett typen hos flera Stenbockar, vackra men strama drag. Notera hur alla tre samma näsform med bara ytliga variationer och sensuellt formade munnar.



I texten till skivan berättas om Françoise Hardys extrema inåtvändhet och jag tror det är kombinationen av en mycket reserverad Stenbock med den akut antisociala Månen i Jungfrun som bidrar till extrem skygghet. Här är då den "friska" och goda sidan av en Måne i Jungfrun som bara alltför lätt verkar kunna förfalla till negativ diskriminering, främlingsfientlighet eller kriminalitet enligt bloggens kvantitativa studier. 

Månen i Jungfrun är verkligen en "lady" (eller "gentleman") när sinnet fungerar hyggligt - en reserverad och tillbakadragen natur som inte lätteligen öppnar sig och ger ett förtroende. Månen i Jungfrun stabilseras troligen av en Sol i Jord, även om det kalla och kontraktiva (livsfientliga) Jordelementet också ger den introverta grundtypen.

Hardy var ingen oäven kompositör, även om hon inte är i närheten av Kate Bush avantgardistiska och smågalna utforskande. Det är lite eurovisionschlager över samlingsskivan och Hardy är på sextiotalet så stenbockigt reaktionär att hon lutar sig tillbaka till 50-talets popmusik. Några spår från mitten av sextiotalet, när Beatles redan nått "Help" och började låta moderna, sjön hon tra-la-la-schlager från igår. Det är typiskt Stenbocken, vars härskare Saturnus, tenderar att släpa efter. 

Hon var på knarkparty med Rolling Stones och fattade inte varför alla var så i gasen. När hon insåg att hon var festens torrboll och alla andra knarkade hårt, kunde hon ändå inte dra ett streck och gå därifrån. Stenbockens senfärdighet, att vilja härda ut kan tyckas, men den verkliga förklaringen är troligen att hon tänkte i termer av Status eller Position, vilket Stenbocken alltid gör. Hon var "där det hände" och som slug realpolitiker svalde hon den lilla förtreten att alla på festen var helt utspejsade och hon lika mycket där saknade mänsklig kontakt som under sin barndom då hon retades av klasskamraterna för att bo ensam med mamman och mormor utan någon far. 

Lejonet, den älskande fadersgestalten, är som sagt i grunden en kortsluten symbol - eftersom Lejonets härskare Solen befinner sig i ett saturniskt tecken och Solen och Saturnus är ömsesidiga fiender enligt indisk astrologi. Framgångens Jupiter i Lejonet i första huset kan betraktas som "plåster på såren". Fadern var aldrig där men han gav henne ett arvsanlag som sågs som attraktivt.
 
Men ascendenten i Lejonet ger visuell Eld också i femte kreativitetshuset, och hon var ju med mycket JORD en visuell stilikon. Femte huset tecknar en djupare individualitet än första huset som i vissa fall är en missvisande rollmask. Merkurius i femte tyder på ett rikt och positivt förhållande till pressen ("kameran älskade henne"). Det är förstås Françoise Hardys Jupiter-favoriserade yttre som matchas av en djup individualistisk Merkurius. En mycket fördelaktig sammanbindning av första persona-huset och femte djupare individualitetshuset. Hon sökte alltså kommunicera sin djupare natur mitt i alla ytlig jetset-glamour. Och med Sol och Måne blir det förstås en fråga om att OBJEKTIFIERA SIG SJÄLV. Således: modedocka. 

CD-skivans text låter henne tänka högt och jämföra sig själv med andra som hon inte tyckte hon var lika vacker som. Det är TYPISKT det materiella Jordelementet att mäta och jämföra sin kropp med andras. Hardy minns hur hon tyckte att hon och Mick Jagger var som skapta för varandra, matchande utseenden. Och faktum är att de nästan ser ut som syskon, han född året innan henne men i det opposita soltecknet (Kräftan). Hur är det nu - "opposites attract"...


Och plötsligt, medan jag skriver det här, börjar en gammal svensktoppslåt  spela från stereon, Kan Françoise Hardy kan ha gjort originalet till Anna Lena Löfgrens "Lyckliga gatan" (1967)? Det stärker intrycket, fransyskan var en medelmåttig sångerska. Löfgrens toner svävade mot himlen, hon sjöng skjortan av fransyskan för vilket inget lyfter alls trots ett struttigt arr.


Nätet rättar och berättar att Sverige och Frankrike hade varsin version av vad som var ett italienskt original. Nästa uppslag i Wikipedia rör Anna-Lena Löfgren som visar sig ha dött för några år sedan. Shakespeares tes om Jord och Vatten som låga livsandar och Eld och Luft som livfull klang som bygger broar mot himmelen visar sig nu stämma perfekt med mitt barndomsminne av Löfgren och den mumlande version från Hardy jag just hörde från stereon!


Generösa röstresurser - glasklar stämma!


Föddes Löfgren vid lunch eller senare har hon troligen en Måne älskad av kungamakaren Regulus (inte utritad). Men även en tidig födelse ger en högintressant Måne, nu med sensitiva och samtidigt "expansiva" Jupiter. 

Antar man dock den naturligt dramatiska Lejon-Månen skulle det kunna förklara varför hon och Lejon-ascendenten Hardy båda hittade samma italienska original och ville göra den på sitt språk.


Indisk astrologi placerar som sagt sång och dans under Tvillingarna och Anna-Lena Löfgrens horoskop illustrerar perfekt hur hon fyllde mig med en himlastormande rymd när hon sjöng Lyckliga gaten - jag har ett barn parkerad framför familjens svartvita tv. 

Av gamla 60-talsbilder på nätet klarar åtminstine inte jag av att avgöra om det finns någon underton av Kräftan eller Lejonet via Månen. Däremot tycker jag att den pigga Väduren tydligt märks på många bilder! Tydligen var hon likt Siw Malmkvist populär i Tyskland, men för enkelhets skull bara som "Anna Lena"!
Anna-Lena Löfgren

Löfgren hade en stålskena på benet som kameramännen på tv ibland inte kunde undvika. Kanske hade hon drabbats av sjukdomen polio. Kan det vara det man ser i den ömsesidiga receptionen mellan mobilitetens Merkurius och hämningens Saturnus? På något sätt brukar Saturnus lyckas sinka individen även om den också bidrar med gott. 

Faktiskt, den benförsvagade sångerskan har båda illgörarna Mars och Saturnus i det rörliga tecknet Tvillingarna.

*****


Här är en hemsida på engelska för den som vill börja någonstans i botaniseradet i gammal bortglömd fransk pop. På den tiden var alla säkert oerhört engagerade, för mig är sånt här enkel kitsch - kul örongods en dag man inte känner för att fördjupa sig i "svår" musik.

4 kommentarer:

Anonym sa...

Francoise Hardy är född samma dag som Jan Guillou. För vad det nu kan vara värt i analysen...:-) Men en likhet är att inte heller Guillou växte upp med sin biologiska far. Och jag har läst att han att gärna ville göra honom förnämare än han var, i verkligheten var han endast vaktmästare. Kanske Hardy idealiserade sin frånvarande far också... Det är väl lätt hänt i sådana situationer, men kanske speciellt om man har en sådan Jupiterplacering.

Jag har också en CD-med bl a Hardy sjungande den sången! Jag var tvungen att lyssna på den, för att höra om det stämde, och visst sjöng Löfgren klarare och vackrare. Men det är inget jag har reflekterat över när jag hört den franska versionen, som ju heter La maison où j'ai grandi (huset där jag växte upp). Jag har istället lyssnat på texten och blivit helt nostalgisk och vemodig, för den stämmer så bra med med vad jag själv varit med om - att mitt barndomshem med alla minnen som fanns där blev jämnat med marken för att en väg skulle dras om. (Som tur är var jag vuxen med god marginal, så det blev inget barndomstrauma.)
S

Seaward sa...

Ja titta, det har du rätt i - och Guillous Jupiterplacering är ju oerhört intressant: tredje huset för författarskap. Han måste vara en av Sveriges bäst säljande författare internationellt.

Det är också typiskt att Jupiter byter fokus från det personliga utseendets första hus till intellektets tredje hus. Annars ser han mycket bra ut enligt manliga mått, småtuff och ändå sympatisk. Frågan om skönhet och planeternas positioner har jag dock aldrig studerat systematiskt (som så mycket annat med astrologin).

Svenska texten, "Lyckliga gatan" skulle passa lika bra in på Sverige efter sju år med Reinfeldt som under något annat årtiondes rivningshysteri...

Anonym sa...

Inte visste jag att Guillous födelsetid var känd! Ja jag har för mig att han jämfört sig med andra succéförfattare och skrutit om att han är den som sålt mest utomlands, så det stämmer väldigt bra, ja :-)
Visst såg Guillou rätt bra ut som ung, och apropå det så vet jag en ung man som jag tycker påminner mycket i utseendet om honom. Han är född 18/9 -92, och det är samma tecken i horoskopet, minus lejonet och skorpionen. (Ascendenten förstås okänd.)

Texten till Lyckliga gatan handlar om rivningen av Hagalund i Solna, har jag hört. Den skrevs av Britt Lindeborg som kom därifrån.
S

Seaward sa...

Jag har för mig att jag hittade hans tid på en finlandssvensk astrologisajt som också innehöll Christer Petterssons födelsetid. En seriös astrologisajt med grundforskning eller bra källor till sina (tropiska) ascendenter.

"Gatan som inte finns mer" fungerar så väl för att det är ett evigt, arketypiskt motiv. Jfr Vattenelementet som spolar bort världens synd (eller måntecknet Kräftan som ständigt gnyr i melankoli över att livet rinner som vatten genom fingrarna).

Syndaren är förstås Jordelementet som försöker "hålla ihop skiten", och värst förstås Skorpionen, som i maskopi med Oxen bildar just den sataniska axel som vilseleder själen att ens önska sig mer av jordkroppens upplevelser.

Se passande nog just publicerade inlägget om Russell Brands tredje intellektshus i Fiskarna, det Vatten som slutligen spolar bort alla materialistiska villfarelser om man bara vågar låta det göra sitt jobb.