Bloggen startade i mars 2009 med försök att få astrologin att svara på kvantitativa studier. Det närmandet byggde på felaktiga antaganden om vad ämnet handlar om och gradvis har kopplingarna till klassisk väst- och östfilosofi smugit sig in. Samlingssida från tidiga bloggens horisont:
T E M A S T U D I E R - svarar astrologin på kvantitativa tester?

Herakleitos (c 500 fvt): "De som talar med förstånd förlitar sig på det universella, som en stad måste lita till sin lag, och med än mer tillit. Ty alla mänskliga lagar närs av en gudomlig lag, och den har så mycket kraft som den önskar och är tillräcklig för alla och fler därutöver."

Chu Hsi (Zhu Xi), idealistisk filosof, 1100-talet: "Ödet, det är vad som återstår sedan människan gjort sitt yttersta."

Konfucius, kinesisk samhällsfilosof, 500-talet fvt: "Den ädla människan sysselsätter sig med tankar om dygd, den ringa människan sysselsätter sig med tankar om sin egen vinning."
Västerlandets store logiker & mystiker Platon ventilerade ofta orfisk-indiska tankegångar om reinkarnationen och själens rörelse mellan världarna... "Sokrates: Vem än som anländer oinvigd och ofullbordad i Helvetet kommer att ligga i leran. Men de renade och fullbordade kommer att vistas med gudarna." (Faidon, 69c)

JORDELEMENTETS VÄG (karma yoga):
"Eftersom vår identitet med den gudomliga kraften ytterst är obestridlig, (låt oss ha) en fast tro att vi genom att framhärda i vårt utmönstrande oss efter gudens form, tal och stämning, våra handlingar i tiden blir signifikanta och gudens essens slutligen förverkligas av oss."
(Günther - Buddhist Philosophy in Theory and Practice)

Fr.om. nyår 2023 separerades "Sveriges transiter" som ny tagg från den äldre "transiter" som vid 400+ blivit ett oöverskådligt myller.


torsdag 2 januari 2014

Inget nyårslöfte men väl en dröm om en indian!


Kvinnan på bilden har ingen
direkt koppling till inlägget

Ingen nyårsalkohol var inblandad och således ingen förgiftad hjärna, men morgonen till nyårsdagen - eller var det redan på småtimmarna? - vaknade jag av en oerhört tydlig närvaro i en dröm.

Framför mig i drömmen svävade ansiktet på en vänlig och charmerande men samtidigt oerhört viljestark kvinnlig arbetskamrat från årtionden tillbaka. Hennes närvaro var så påfallande att bara en leende stillbild tvingade mig upp ur drömtillståndet.

Och så det udda faktum att det inte var "Maria" utan en vacker sydamerikansk indiankvinna jag siktade under flera drömsekunder! Det fanns överhuvudtaget ingen porträttlikhet mellan indiankvinnan och svenskan - ändå visste jag utan skuggan av ett tvivel vem jag hade framför mig. Själar skickar sina "ID-nummer" på någon annan våglängd än via utseendet... 

Det märkligaste är att jag inte haft någon "indianimpuls" via böcker eller på något annat sätt på år och dag. Det här kom fullständigt ur det blå. (Se läsarkommentar nedan!)

Eftersom jag känner igen drömmar när de har "äkthet" skrivna över sig blir frågan mest: var detta "Maria" i ett tidigare liv som indiankvinna eller som någon som, liksom för en kort tid i detta liv kommer att stå mig mycket nära i ett kommande liv på Jorden?

Det var troligen pga. den här drömmen jag vid lunchtid nyårsdagen stack in en speciell rad i årets första inlägg i anslutning till Tarot-korten Månen och Solen: "En människa kan sänka sig till djurbeteende men ett djur kan aldrig förstå som en människa, precis som en människa inte tillhör änglarnas ordning
och därför inte kan se sin egen framtid."


Den som höjt sig till änglars klarhet och tankehöjd kan börja se sin egen (eller andras) framtid. Har jag, vad det känns rätt färdig med relationer i detta liv  redan börjat förhandla fram (i andevärlden) en äktenskapspartner i nästa?

Själar med viss autonomi kanske själva synkar ihop sig? Jag läste en gång om inuiter att avlidnas andar besökte lokala kvinnor om nätterna och förhörde sig om de skulle acceptera den avlidna stammedlemmen tillbaka i ny barnkropp.

Jag har länge misstänkt att själar återföds enligt olika spelregler. Vissa är som tjockflytande sirap och följer med grupptrycket, andra själar vandrar mer obundet genom tiden och fladdrar än hit, än dit på sina vandringar. Troligen ingår även de i själsgrupper (som hypnosregressionisten Michael Newton) kallade dem. 

Typ, små "insatsstyrkor" eller "charterresenärer" som kanske t.o.m. har som hobby att återfödas på Jorden i nya och oprövade värdkulturer. (Lätt gissnng: främlingsfientliga bonnläppar tillhör inte den här jetset-gruppen!)

"Såsom därovan, så härnedan" - de äventyrslystna själarna kommer naturligtvis att ha matchande horoskop när de väl föds, precis som de rofyllda "lokalt bundna" själarna troligen uppvisar mycket Jord eller stagnation av annan typ i horoskopet.

Jag har haft närmast övertydliga drömmar som rättat mig om ett avlägset liv  som jag trodde var i Peru. Men i drömmen sträcker en bibliotekarie mig en bok om Sydamerika med en karta där någon "rättat" min missuppfattning genom att rita en tydlig pil på det som nu är Venezuela! De här två indianliven tycks överlappa i det dunkla minnet trots att de var helt olika. Det sävliga jordbrukarlivet i Peru var inte alls som det primitiva stenålderslivet i Venezuela.

För den som söker reducera drömmens magi till enbart återvunna sopor, så minns jag svagt att denna "Maria" nämnde några år i ett sydamerikanskt land i barn- eller ungdomen. Hela familjen bodde där pga. ett arbete fadern hade. Jag fascinerades en smula av den uppgiften eftersom hon faktiskt såg en smula latinamerikansk ut, kraftfulla ögonbryn, korpsvart hår och så vackra mandelformade ögon som man nästan bara ser på latinska skönhetsmissar. 

Lustigt nog har jag en bekant som går lika långt tillbaka i tiden och till samma arbetsplats. Han är också född siderisk Sol-Oxe, bara några dagar ifrån och har också han ett extremt "sydländskt" utseende, trots att han är helsvensk. Människan är faktiskt helt oplacerbar för han ser både ut som en turk eller östeuropé och en elegant mörk fransman samtidigt! 

Horoskop för f.d. bekant som visar sig i en
indiankvinnas skepnad i en dröm på
det nya årets första dag

Solen i Oxen levererar sannerligen sin beskärda del av oerhört "fysiska" och charmerande människor. På den här bloggen har patrasket ägnats alltför stor uppmärksamhet. Det var bara för att skurkar är ett så avvikande släkte att det tycktes mig en tacksam undergrupp av människosläktet att studera i jakten på tecken på att astrologin verkligen "fungerar". 

Inga nyårslöften togs för 2014 men bloggen kommer att gå ner i varv och efter att jag redovisat några sista "skurktester" vet jag inte riktigt vad som ska hända. Det känns som en ny tid kommit med detta år och efter fem års astrobloggande är ämnet ganska inringat. Jag kommer att lägga mer ledig tid på engelskspråkiga manuskript.

Att drömmen årets första dag aktiverade en kvinna jag inte tänkt på på mycket länge ger ett uppslag till jämförelse med kapitalälskaren med Lejonascendenten - den sista kartan i föregående inlägg. Mannen, som jag känner en smula, är en vänlig familjefar men extremt högervriden i sina åsikter. Tyvärr dominerades hans Vädur av en ONT ÄGANDERÄTTSLIG VENUS I OXEN I 10e MAKTHUSET.

Det är faktiskt möjligt att jag tog fram det horoskopet för att kunna jämföra med kartan här ovan. Då pågår sannerligen planering i våra själars inre långt innan vi ens är medvetna på egonivån om det!

För se här hur perfekt allting ändras i horoskopet för denna enormt goda kvinna, som dock också hon var en rabiat materialist. Vi hade en kort affär i ungdomen men hon gjorde genast klart att jag var en deltidsarbetande man med alldeles för dålig ekonomi för överväga i en permanent relation. Så typiskt pengarnas Oxe i tionde "viktiga" huset! Och inte minst, den för Lejonet i första huset verksamt onda pengaplaneten i 11e idealhuset! Jag befarar att kvinnan idag röstar på moderaterna, utan att för den sakens skull vara en självisk gris. 

Tvärtom hade hon en fantastisk hederkänsla och var varm och hjälpsam. Men hon valde en man med pengar som, och det är det sista jag hörde (och det är ett kvarts sekel sedan) ständigt bedrog henne bakom hennes rygg. Jag noterar att hon har Tiger Woods framgångskåta Jupiter i 7e partnerhuset med den inte helt obetydliga skillnaden att han rasade genom den ena otroheten efter den andra i detta "pluralistiska" partnerhus, medan kvinnan som trodde på män med bra ekonomi fick betala för sin materialism med en svekfull och bedräglig make.

Likväl - om man ägnar sig åt att rangordna horoskop från "skitstövelspotential" till "helgonpotential" - är det här ett mycket bättre horoskop än Väduren med Lejonascendent. Och detta för att det goda nionde samvetshuset är enormt starkt här. Dess tillfälliga ägare är Mars och för en Lejonascendent en verksam välgörare. Kvinnan hade skinn på näsan och kunde blir ursinnig men bara inför uselt ledarskap. 

Men det var korta utbrott och hon samlade snabbt ihop sig igen. Månen och denna goda Mars vittnar om en modig kvinna som inte tvekar att sticka ut hakan. Och som hon läxade upp en medioker chef för hans unkna kvinnosyn! Det skulle inte kunna hända i dagens högerstyrda samhälle och korrumperade arbetsmarknad där moderaternas fascistoida mentalitet nu får alla att frukta för sin anställning och tiga still.

När Lejonkungen stiger i öster blir naturligtvis solpositionen viktig och att kvinnan har Solen - här en verksam välgörare - i tionde makthuset visar vilken ärbar själ det handlar om. OCH att hon troligen kommer att förverkliga sin ledarskapstalang.

Det sista jag hörde var att hon själv skaffat sig en chefsposition inom kommunal vård- och omsorg, vilket på något sätt passar bra med denna Sol i just Oxens tecken i tionde huset... Jämförelsehoroskopet som via sitt yrke stöttar världens krigsindustri hade sin Sol i krigiska Väduren....

Varför kvinnans horoskop är "bättre" beror inte på soltecknen utan på att hennes samvete (9e) är perfekt och att personligheten (asc) mottar en aspekt från den essentiellt och här också verksamma välgöraren Jupiter. Men likväl, eftersom hon blev bedragen, ser man att Jupiters tendens att grena ut sig alltid finns där... Och Jupiter anses dessutom stå världsligt klenast vid solnedgången. Men kvinnans värme - mänsklig och kroppslig - (Månen + eldiga Mars) och välvilliga Jupiters opposition mot Lejonascendent var påfallande.

Eftersom Solen är en verksam välgörare och extremt prominent i tionde huset medan dess disponent Venus är en illgörare och därtill ett ont ideal (11e), anar man att hon kommer att fatta dåliga beslut när pengar och ägande är involverade - hon valde t.ex. bort mig för att jag inte var tillräckligt intresserad av pengar! :-) 

Det är således extremt blandad kompott i horoskopet, framför allt en fantastisk ärlighet och direkthet (via det totalt fläckfria nionde samvetshuset och personliga sinnelaget/Månen). Det är egentligen bara högermyten om materiellt självförverkligande hon torskade på i detta liv. Och då ska man naturligtvis inte frånkänna Venus alla dess kvaliteter bara för att den har rollen som en illgörare när Lejonet söker hävda sitt primat. 

Kvinnan var pratig med Venus i Tvillingarna i 11e, kanske lite väl pladdrig. Men det gjorde oss till ett bra par - jag med Tvillingascendent och TvillingMåne! Med bloggarens Venus nära kvinnans Lejonascendent är det här ett prima exempel på hur tydligt kärleken visas via astrologin där det också finns verkliga band mellan två människor och inte bara Mars ostadiga "tändning".

Det var dock inte den människan jag mötte i drömmen utan hennes bästa jag - det nionde husets närmast gudomliga nivå - och därför kom till till mig som en indiankvinna. Dessa folk var så högt utvecklade i sina medvetanden att dagens västerlänning i hans besynnerliga kultur inte kommer i närheten av den "vidsyn". Den röde mannen (och nu går jag till mina känslor av hur han var) arbetade på intuitionens nivå. Den röde mannen behövde inte tänka på västerlänningens plågsamma sätt. Han fick svaren färdiga från "den stora anden". JUPITER eller GURU var stark i den civilisationen - även om de inte hade astrologiska modeller.

Istället för att i efterhand formulera något nyårslöfte ska jag fundera över det horoskop jag just redovisat och vad det rekommenderar för året. Det går nämligen inte att bortse från att det kan vara den egna själen som konstruerade drömmen - utan att kvinnans ande var aktivt närvarande - och att det istället är musans inspiration som lockar fram en karta som är mer "home free" vad gäller öppningen mot det gudomliga (9e) är vad man normalt ser. Kvinnan var mig veterligen helt förvärldsligad men godheten var exakt sådan, inser jag nu, som den jag såg i indiankvinnans vackra ansiktsdrag i drömmen!

Att hålla sitt sinne (Månen) öppen mot den gudomliga Elden 2013 tycks vara melodin. Något nytt (Mars i debutantens Vädur) kommer att hända och det kommer att vara sanktionerat från högsta ort.

Ja, man kan använda vänner och bekanta och spå med! Funkar det med runor och kaffesump måste väl särpräglade människor vara än mer lämpade som "omen".



Tillägg.

Sov längre nyårsdagen men är rätt säker på att drömmen inträffade efter åtta någon gång. Det ger följande fascinerande komplexa förstahus för "Stockholm" (och en stor del av världen också, för övrigt). 





Klockan två samma natt brann elsystem i Stockholm (med Vågen stigande i öster) och SL:s nätteknik var utslaget ett helt dygn. Vinstjagande Sverige helt utan backuplösningar - är vi inte en smula genanta?

4 kommentarer:

Anonym sa...

Som alltid fascinerande med drömmar, inte minst att läsa om dina :-)
Måste dock komma med en liten invändning: Du påstår att du inte haft någon 'indianimpuls' på år och dag, men har du glömt vad du skrev om Jill Johnson häromsistens? ;-) Hon är soloxe hon med, förresten...
S

Seaward sa...

Så rätt du har! Då var indianspåret tvärtom ytterst hett - men jag spolade bort det ur närminnet på stört. Här kom då en efterdyning - det fanns krut kvar i ämnet!

Undermedveten (själslig) kreativitet gjorde att Ox-Jill re-aktiverade denna Oxe och förvandlade henne till indian (och ryckte i mina åtskilliga dolda indianliv innan själen vandrade västerut). Dröm och dagliv i korsbefruktning. :-)

Anonym sa...

Apropå tåg. I Lund drömdes det för någon vecka sedan om att några satt på ett tåg som aldrig kom iväg.
Sedan vaknade flera i Lund av att en tågtuta hängt sig och lät som varningssignalen vid flyganfall. Så dröm och verklighet sögs in i varandra. Den som sett senaste Thor-filmen på bio vet hur det kan gå.
Så bokningssystemet i Stockholm och tågtutan i Lund...

IT-blindhet, där det lovas runt och hålles tunt. Där ord har tappat sin innebörd medan flashig reklamslogan skall överbrygga allt.
Där blicken inte når fram till näsan längre. Visst skall det läras saker.

Seaward sa...

De fyra elementen kan eventuellt uppfattas som en "lasagne" i flera lager som visar hur det som är dröm för den ene för den andre är en verklighet man ska slå skallen blodig mot!

Jag har också haft många drömmar som direkt väver ihop miljöpåverkan med dröminnehåll, som det här, så vitt jag förstår, var fråga om.