Bloggen startade i mars 2009 med försök att få astrologin att svara på kvantitativa studier. Det närmandet byggde på felaktiga antaganden om vad ämnet handlar om och gradvis har kopplingarna till klassisk väst- och östfilosofi smugit sig in. Samlingssida från tidiga bloggens horisont:
T E M A S T U D I E R - svarar astrologin på kvantitativa tester?

Herakleitos (c 500 fvt): "De som talar med förstånd förlitar sig på det universella, som en stad måste lita till sin lag, och med än mer tillit. Ty alla mänskliga lagar närs av en gudomlig lag, och den har så mycket kraft som den önskar och är tillräcklig för alla och fler därutöver."

Chu Hsi (Zhu Xi), idealistisk filosof, 1100-talet: "Ödet, det är vad som återstår sedan människan gjort sitt yttersta."

Konfucius, kinesisk samhällsfilosof, 500-talet fvt: "Den ädla människan sysselsätter sig med tankar om dygd, den ringa människan sysselsätter sig med tankar om sin egen vinning."
Västerlandets store logiker & mystiker Platon ventilerade ofta orfisk-indiska tankegångar om reinkarnationen och själens rörelse mellan världarna... "Sokrates: Vem än som anländer oinvigd och ofullbordad i Helvetet kommer att ligga i leran. Men de renade och fullbordade kommer att vistas med gudarna." (Faidon, 69c)

JORDELEMENTETS VÄG (karma yoga):
"Eftersom vår identitet med den gudomliga kraften ytterst är obestridlig, (låt oss ha) en fast tro att vi genom att framhärda i vårt utmönstrande oss efter gudens form, tal och stämning, våra handlingar i tiden blir signifikanta och gudens essens slutligen förverkligas av oss."
(Günther - Buddhist Philosophy in Theory and Practice)

Fr.om. nyår 2023 separerades "Sveriges transiter" som ny tagg från den äldre "transiter" som vid 400+ blivit ett oöverskådligt myller.


tisdag 18 februari 2014

Pussy Riot-medlemmens okända look-alike

Det är med tvekan jag använder ett gammalt tonårsfoto på mig själv för den här, bloggens mest banala avdelning: look-alikes. Men jag hajade till redan första gången jag såg ett foto på bråkiga Nadezhda Tolokonnikova från Pussy Riot-gruppen. Jag kände totalt igen mitt unga tonårsjag i kvinnan. 

Efter en tid läckte medlemmarnas födelsedatum ut och jag kunde konstatera att också hon var en rättvisekämpe född i sideriska Vågens tecken. Men jag ville inte göra något look-alike-inlägg då eftersom jag självmedvetet tyckte killen på fotot såg barnslig ut för sin ålder - faktum är att det tog en hel evighet innan Systembolaget slutade be mig visa id (nu har åldern hunnit ifatt...).

Men när DN visar ett aktuellt (?) foto på två av medlemmarna får jag samma rysansvärda känsla av att se min egen storasyster (relativt tonåringen). Jag bara måste visa hur långtgående de astrologiska parallellerna är mellan de här unga rebellerna. (Jag satt av lite fängelse därför att jag vägrade göra militärtjänst för en världsbild jag inte kunde godta och det är väl ungefär så det låter i huvudet på Nadezhda också...)

Jag har mörkat DN-fotot på ryskan en smula för att mer ska likna den lågkvalitativa gamla bilden på mig vid antingen 16 eller 17, således 6-7 år yngre än ryskan är på sitt foto.




Fysionomiskt har båda en aning oformlig näsa, en bra bit från aristokratiska örnnäsor, samt fylliga läppar. Kvinnan är fångad på bild i ett fokuserat, kanske förgrymmat ögonblick. Killen fotas medan han verkar ha drivit iväg i någon introspektiv meditation (mycket vanligt även i mitt vuxna liv).

För den som tänker med hjärtat och inte med hjärnan går det inte att missta sig på snarlikheten mellan de här två, de ser ut som släktingar. Och det är de sannerligen, i himmelen!



En modern teori till look-alike-fenomenet saknas tyvärr, men i antiken ansågs varje enskild grad i zodiaken ha en egen karaktär och det är mycket möjligt att den också lämnar sitt unika bidrag till fysionomin. Romaren Plotinus vägrade stoikernas teori om att planeterna verkade på Jorden fysiskt och hävdade att det faktum att astrologin fungerade skulle sökas i Platons idévärld. Det finns en annan verklighet som har prioritet visavi den fysiska verkligheten - de synliga planeterna är bara manifesta uttryck för högre organisatoriska principer.

I synastrin hor ovan, uppritad som "naturlig zodiaken" med Vågen i sitt moderna sjunde partnerhus, är bloggarens födelsetimma angiven (10° av Tvillingarna stiger i själva verket i öster) medan ryskans karta är ställd för midnatt. 

Man får därför inte stirra sig blind på att båda både har Solen i Vågen men dessutom har Mars i exakt samma gradtal. Jag skulle nämligen vilja se en Måne i Vattumannen på den här kvinnan (fråga mig inte varför, bara en känsla) och när Månen hunnit in i humanismens tecken (eller ett av de humanistiska tecknen), då har Mars hunnit förflytta sig till Vågens nionde grad. 

Men ändå. Om man inte låter sig bli slav under kartriktningen utan tänker med hjärtat (som Livet självt gör) och inte med det lägre förnuftet som tillhör räknetricksare och tjuvar som Reinfeldt och Borg, då kan det tyckas rätt uppenbart att vi här har en typisk look-alike-indikation i det att båda Mars befinner sig mindre än en grad från varandra. 

Och det är inte allt. Båda personerna lyckas med konststycket att födas under de kortvariga perioder då Venus befinner sig så långt bakom eller framför Solen i zodiaken som dess omloppsbana tillåter. Den absoluta majoriteten av alla födslar inträffar med Venus i soltecknet eller i något av de angränsande. Men Venus kan befinna sig så långt från Solen som cirka 48 grader. 

Jag har aldrig sett någon åsikt om att detta skulle vara mer fördelaktigt. Omvänt finns ju traditionen att en planet som kommer för nära Solen "bränns" eller tenderar att försvinna i det yttre livsödet. Ta min brända Mars och hur jag valde fängelse framför att göra militärtjänst för en vision som inte fungerar med Solen i Vågen (i ömsesidig reception med Kärlekens planet i Lejonkungens tecken). 

Ryskan har ingen ömsesidig reception men ponerar man en Vattuman-Måne måste klockan vridas fram till cirka 15.00. Och då ställer sig istället hennes Venus GRADEXAKT med bloggarens själsliga form (Saturnus) i Skyttens nionde grad. Och även den gradexakta placeringen förutan, så är ju faktiskt båda samma Saturnus barn, ryskan född exakt ett Saturnusvarv efter bloggaren. (Och med exakt menar jag inte gradexakt utan att Saturnus aktiverar samma zodiaktecken hos båda.)

För den politiska ambitionen eller medvetenheten kan man sedan notera att ryskan har Saturnus (makthavare) på sin Måne oavsett i vilket tecken psyket befinner sig. I Stenbocken verkar Saturnus som sinnelagets disponent, vilket är en uppenbart slitig kombination, givet att Jord och Eld ger våldsam friktion. Jorden släpper inte igenom Eldens vision. Detta är en indikation om att Nadezhda skulle kunna ha en politisk Stenbocks-Måne - det är en typisk aktivistisk position som lätt leder till stridigheter.

Skulle istället Månen ligga i Vattumannen både kontrollerar Saturnus psyket på sitt lätt repressiva sätt via disponentskap OCH en sextiogradersaspekt. Jag har sett människor med en Saturnus som kontrollerar Månen via sextilen som varit sorgliga knähundar under överhet eller arbetsgivare, konfliktskygga och rena strykhundar för dåliga arbetsgivare. Uppenbarligen förändras detta genom att ryskan troligen har sin Måne mycket nära den makthungrande norra månnoden (Rahu/Drakhuvudet). Både repressionen och motståndet mot repression (egenmäktighet eller "av egen makt") blir nog större här.

Ryskan har också en spännande opposition mellan celebritetsskapande och filosofiska Jupiter och gränsdragaren Saturnus. Åter det komplexa förhållandet att Gränsdragaren ägs av frihetens och gränslöshetens Jupiter samtidigt som båda dessa motpoler aspekterar varandra (mäter krafterna mot varandra)! Låter det här som en rebellisk aktivist, måntro?

I termer av "Själens Form" - Saturnus är dock den sjunde himmelen och den som anger konturen på vårt kosmos eller solsystem för den antika människan - kan man misstänka att den hårda planeten i direkt kontakt med den mjukaste och mest oformliga av dem alla - Månen - också kan spela in i den totala effekten som gör ryskan och bloggaren i hans ungdom till lika som syskon.

Jag upptäcker på hårddisken samma tonårsfoto matchat med ett äldre av ryskan från förra tillfället jag tänkt skriva det här inlägget, men beslöt mig att avstå. Den bilden sparades till disk i februari 2013, för ganska exakt ett år sedan! Och så blev det alltså, i sideriska Vattumannens (den humana Mänsklighetens tecken), att rättvisetecknet Vågen fick en liten påfyllning i look-alike-facket. 

Faktum är att likheten nästan är större på bilderna här ovan. Det kanske är därför impulsen ledde till ett inlägg på det här solvarvet. Eller på att Mars i detta ögonblick är på väg fram mot den punkt där den låg då både jag och ryskan föddes! Snacka om trigger. 

Den transiterande Mars tycks också ha utlöst ett trakasserande gripande i hennes fall. Får se om några låga kryp angriper den här bloggen under den här uppseglande krigszonen. Jfr. Kiev idag för övrigt - det stadshoroskopet måste ha medfödd aktivitet i början av Vågen.




2 kommentarer:

Havsörnen sa...

Ryskan har lite tröttare ögon, trots att de ser mer förgrymmade ut. Din blick är mindre anspänd, trots att du gärna rynkar på ögonbrynen (se bloggens profilbild). Det är tankens och iakttagelsens rynkning snarare än humörets. Detta i kombination med att du till skillnad från ryskan också har en buskighet på brynen närmast näsroten får mig att tänka på Darin Brooks, "Wyatt" i dagsåpan "Glamour".

http://www.welovesoaps.net/2013/05/darin-brooks-joins-bold-and-beautiful.html?m=1

Havsörnen, född '72, har aldrig varit på Systembolaget, men häromåret fick jag visa leg i kassan på en stormarknad p g a en flaska lättcider. :)

Jag ser att min sista kommentar i Rossi/Taylortråden har fått ett svar, men jag har inte vågat läsa det än. Vågen vill ju så gärna komma överens. :)

Seaward sa...

Sideriska tackar för expertomdömet från bloggens gästfrenolog. Inte visste jag att det gick att läsa ut ännu mer ur skiftande minspel frusna i ögonblicks fotografi. :-)

Ämnet har dryftats tidigare -- är look-alike-upplevelsen delvis grundad i att man identifierar muskelryckningar utlösta av en känsla eller tanke...