Bloggen startade i mars 2009 med försök att få astrologin att svara på kvantitativa studier. Det närmandet byggde på felaktiga antaganden om vad ämnet handlar om och gradvis har kopplingarna till klassisk väst- och östfilosofi smugit sig in. Samlingssida från tidiga bloggens horisont:
T E M A S T U D I E R - svarar astrologin på kvantitativa tester?

Herakleitos (c 500 fvt): "De som talar med förstånd förlitar sig på det universella, som en stad måste lita till sin lag, och med än mer tillit. Ty alla mänskliga lagar närs av en gudomlig lag, och den har så mycket kraft som den önskar och är tillräcklig för alla och fler därutöver."

Chu Hsi (Zhu Xi), idealistisk filosof, 1100-talet: "Ödet, det är vad som återstår sedan människan gjort sitt yttersta."

Konfucius, kinesisk samhällsfilosof, 500-talet fvt: "Den ädla människan sysselsätter sig med tankar om dygd, den ringa människan sysselsätter sig med tankar om sin egen vinning."
Västerlandets store logiker & mystiker Platon ventilerade ofta orfisk-indiska tankegångar om reinkarnationen och själens rörelse mellan världarna... "Sokrates: Vem än som anländer oinvigd och ofullbordad i Helvetet kommer att ligga i leran. Men de renade och fullbordade kommer att vistas med gudarna." (Faidon, 69c)

JORDELEMENTETS VÄG (karma yoga):
"Eftersom vår identitet med den gudomliga kraften ytterst är obestridlig, (låt oss ha) en fast tro att vi genom att framhärda i vårt utmönstrande oss efter gudens form, tal och stämning, våra handlingar i tiden blir signifikanta och gudens essens slutligen förverkligas av oss."
(Günther - Buddhist Philosophy in Theory and Practice)

Fr.om. nyår 2023 separerades "Sveriges transiter" som ny tagg från den äldre "transiter" som vid 400+ blivit ett oöverskådligt myller.


söndag 16 februari 2014

Stillastående planeters tunga inverkan




Hittar just en artikel på engelska av indiska astrologen Narasimha Rao (på den här översiktssidan), där han beskriver sina intryck av planeter som stannat av och blivit stationära i zodiaken (för att i nästa skede skenbart börja backa).

Det är intressant läsning, men jag får intrycket att hjulet uppfinns gång på gång i astrologin (västlig eller östlig). För redan förra århundradet preciserade britten Charles Carter Raos intryck genom att påpeka att en transiterande planets aspekt inte alls ger en garanterad eller tydlig effekt om den kontaktar något annat i födelsehoroskopet än dess egen natala position.

Jag har citerat Carter tidigare på den här punkten men det finns en sajt till hans minne och den innehåller några nyckelformuleringar. Även om texten talar om prognosmetoden sekundär progression, uttryckte han samma tanke om transiter.

Ska tilläggas att Charles Carter misslyckades förutsäga Andra världskriget, vilket grämde honom och fick honom att fundera mycket över prognosmetoders effektivitet. I boken "Symbolic Directions in Modern Astrology" (1947) försökte han åtgärda västastrologins fluddrighet genom att introducera indiska prognosmetoder - utan att det satte nämnvärda spår i väst. Å andra sidan misslyckades Narasimha Rao, indisk astrolog, att förutspå segraren i ett indiskt val för några år sedan. Astrologi är inte ett lätt ämne ens för de bästa!

*****

Det krävs ett astrologiprogram för att hitta de STATIONÄRA perioderna. Ta t.ex. den tunga Saturnus som nu med rätta verkar som Döden och krossar den borgerliga Alliansen efter åtta år av vettlös, klassklyfteskapande politik. Med fantastiska och gratis ZET LITE kan man lätt göra en sökning genom koden "S" för stationär, så här:

Range of search: 1.12.2008 - 31.12.2014
In steps of: 24h 0m
Search for...:
sa.lib & sa.s

Realization intervals (begin - end):
 4.02.2012  0:00 (GMT+1) - 11.02.2012  0:00 (GMT+1)
15.02.2013  0:00 (GMT+1) - 22.02.2013  0:00 (GMT+1)
 5.07.2013  0:00 (GMT+1) - 12.07.2013  0:00 (GMT+1)
27.02.2014  0:00 (GMT+1) -  6.03.2014  0:00 (GMT+1)
17.07.2014  0:00 (GMT+1) - 25.07.2014  0:00 (GMT+1)


Jag hade glömt när Saturnus först anlände till Vågen och tog det säkra för det osäkra och sökte redan från december 2008, vilket visade sig överdrivet.

Som synes kommer man bara halvvägs genom att söka astrologiska händelser eller "events". Sedan måste man ta stickprov på perioderna ifråga för uppgiften om i vilken grad av Vågen Saturnus står still. 

Under åren då Saturnus färdas i sitt "upphöjda" läge genom rättvisans Vågskålar (åren då moderaterna slutligen avslöjades som de orättvisa människor de var som följde en orättfärdighetens ideologi), verkade den som en fixstjärna vid dessa stationer:


 4-11 feb 2012:     6° Vågen
15-22 feb 2013:    18° Vågen
 5-12 jul 2013:    11° Vågen
27 feb-6 mar 2014: 30° Vågen
17-25 jul 2014:    23° Vågen

Nu har naturligtvis en direkt planet decelererat en tid före den här blickstilla perioden och om man har planeter i Vågen vid dessa punkter eller någon annan zodiakal punkt som Saturnus kastar aspekter mot (indiska eller västerländska) kanske det är en god idé att titta lite utanför det här angivna tidsfönstret.

Det är kanske mer än en slump att bloggaren kom på idén att titta på en stationär Saturnus för han har tydligen själv berörts av den, med Solen i Vågens sjätte grad! Naturligtvis var det den hatiska Alliansregeringens Fas 3 som närmast kommer i tankarna. 

Men innan det oavlönade slaveriarbetet satte in i mars hade jag tagit en timeout från arbetslösheten och tömt mitt sparkonto genom att under fyra månader skriva ett engelskspråkigt bokmanus. Men vem tror ett sådant projekt kan arta sig när man har Solens svurna fiende på besök? Saturnus äter sina barn. Arbetsgivaren konsumerar sina slavar.

När Saturnus passerar en människas soltecken kan hela det aktiva livet stanna av, och skulle den medfödda Saturnus ha en aspekt till Solen lär effekterna bli desto mer märkbara. Då ska man förmodligen också se händelser som relaterar till de båda hus som Saturnus aspekt knyter samman.

För att ta Fredrik Reinfeldt, mannen som så har skadat Sverige med den blinda filosofin om att "arbeta för arbetets skull", så befinner sig hans Måne i 2a ekonomihuset i Vågens 20e grad. Här stannar alltså Saturnus av och når stationärt läge i februari 2013, men två grader ifrån hans planet. Det mest uppenbara är väl att Månen, som står för det fredade hemmet, gick åt helvete när Liemannen kom för att skörda. "Presidentparets" skilsmässoansökan lämnades enligt AB in till Tingsrätten den 20 februari 2013 och den 26 februari biföll myndigheten parets önskemål enligt samma tidning.

Okej, två grader från exaktitud och faktiskt också en grad ifrån det klassiska "triggeravståndet" (1° före exaktitud), men mer tajt kan väl knappast astrologin bli, särskilt som Saturnus representerar formaliteter och lagens verkställare. Avsaktande till stillastående Saturnus kastade sin tunga och mörka skugga några grader framåt i zodiaken och bringade paret (Vågen = parförbindelser) till dess definitiva slut. 

Jag har inte granskat Filippa Reinfeldts himmel, men ett är säkert, Fredrik Reinfeldt måste ha varit maximalt svart i sitt sinne vid denna period. Jag minns inte när Alliansen och Moderaterna började tappa i opinionssiffror, mätning efter mätning, men för det behövs inte Saturnus stationära lägen, det räcker med att konstatera att Saturnus i en människas måntecken kan skapa samma avmattning som Saturnus i soltecknet.

Hade man istället jagat tidpunkten den föregående sommaren då paret faktiskt flyttade isär, förmodar jag att en invecklad granskning av Månen (hemförhållande och "frågans slut") tillsammans med ytterligare faktorer hade krävts. Men Saturnus (och Jupiter) är, som Narasimha Rao säger i artikeln, så tunga planeter att de ensamma kan markera signifikanta milstolpar i livet.


Tillägg

För egen del var inte alls Saturnus strykande runt Solen i Vågens 6e grad helt av ondo. Manuset hittade visserligen ingen publicist (jag lade ner försöken efter två förlag), men materialet har naturligtvis kvar sitt värde. Det var bara tiden som var fel! I sin korta artikel säger Rao att: "en stationär planet hus 90 eller 120 grader från ascendenten tycks trigga goda resultat hos de medfödda placeringar som planeten står konjunkt med eller aspekterar." 

Enligt datorns tidsstämplar lade bloggaren sista handen vid bokmanuset den 30 januari 2012, varefter ingen fil har ändrats. Det är bara fem dagar före Saturnus avstannar i stationärt läge! 

Narasimha Rao kan ha en poäng här: jag föddes med sin Sol i Vågen i just ett av de goda husen (5e huset ligger 120 grader från ascendenten) och ångrar inte att jag fullbordade manuset just innan Saturnus, Slavdrivaren, markerade tvärstopp och Fas 3 tog sin början. Jag smider nya planer för det just som detta skrivs.

10 kommentarer:

Anonym sa...

Intressant, eftersom jag ju själv har upplevt Saturnus transit genom mitt soltecken (med även mars och merkurius som du) för några år sen. Jag minns att jag redan tidigare har nämnt att det här var en väldigt positiv för mig, men nu gick jag in i efemeriderna och kollade mer exakt när Saturnus var retrograd och när exakt transiterna inträffade.
"Det aktiva livet kan stanna av när Saturnus går över Solen" - ja, jag blev av med en tjugoårig statlig anställning då, så det kan man ju säga att det stämmer. Jag har ju dessutom en "medfödd" aspekt mellan Solen och Saturnus.
Men: Jag blev faktiskt nästan glad när det hände, trots att det kom som en blixt från klar himmel. (När jag slutade låg förresten Saturnus exakt på min MC.) Jag hade nämligen länge försökt komma bort därifrån, men svårt att få något annat och man säger inte upp sig från en fast anställning hur som helst... Hade förstås varit roligare att själv säga upp sig, men som sagt, i grunden var jag lättad. Och när jag ser tillbaka har de här åren varit några av de absolut bästa i mitt liv. Jag har inte fullt ut kunna förverkliga de planer jag hade, men åtminstone delvis. Och jag har fått många nya kontakter och gjort mycket kul som jag aldrig kunnat göra om jag varit kvar.
När Saturnus rört sig från MC och låg exakt på Solen gjorde jag en sak som var inledningen till en kedja av händelser som var mycket positiva för mig, i den verksamhet jag ville satsa på. Under det år som följde transiterade Saturnus också min Merkurius och Rahu och blev retrograd, så den gick över solen och dessa två punkter igen. Sedan gick den över Mars två gånger, och den positiva trenden fortsatte, innan den stannade av lite när transiterna var över.

För mig är ju Saturnus verksam välgörare, det är väl där förklaringen ligger... För dig är den ju bara neutral, och har en starkare placering. Men jag är glad att du ändå menar att "Saturnus strykande runt solen" ändå inte varit helt av ondo. Och det är rätt inställning att inte ge upp! :-)
S

Seaward sa...

Som Skördemannen kan nog Saturnus närmast upplevas som en lättnad när den gör ett Avslut - förutsatt att man har den på sin sida och inte utkämpar ett evigt krig mot auktoriteter och allt vad planeten kan representera.

Tanken är att man mognat med Saturnus och är i takt med Tiden när den vänder blad. Som dina år som nådde ett naturligt slut med den nästan övertydliga MC-transiten. (Det antika hellenistiska namnet för 10e huset, Mitthimlen hade förstås en annan innebörd än den moderna och astronomiska medium coeli-punkten.

Mitt "avslut" - det färdigskrivna manuset bara dagarna innan Saturnus ställde sig stationär, var mer i linje med Narasimha Raos tanke. Rao säger dock att han bara provat några få exempel och välkomnade andra att söka verifiera den stationära planeten. Reinfeldtarnas skilsmässa var också rätt tydlig. Men Saturnus tillfälliga ägarskap är viktigt.

För min del äger Saturnus nionde filosofihuset,är prominent, och är för det huset en välgörare, vilket stämmer perfekt med dess stationära läge och det färdigskriva filosofiska manuset. Jag kan tänka mig andra typer av horoskop där en obskyr Saturnus inte alls ger samma utslag i dess olika transitlägen...

Anonym sa...

Den äger ju åttonde också... det är väl därför den bara är neutral. För vågascendenter äger Saturnus 4:e och 5:e, och visst fick jag mera tid (Saturnus!) till kreativa verksamhet, och det framför allt på hemmaplan :-)

Seaward sa...

Sant, varje ascendenttecken ger ett otal märkliga resultat att lösa. Men för Tvillingarna är Saturnus dubbla natur helt logisk. Du kan inte älska världen om du vill vara vän med Gud. Åttonde huset liknar "döden är syndens lön", dvs det är sexualiteten som introducerar nödvändigheten att dö. Hur skulle Saturnus som "Själens Form" kunna vara annat än en som drar en "ond" gräns för den levande varelsen genom att göra henne dödlig.

Här får man inte glömma vilket ascendenttecken man talar om. Tvillingarna "är" som new age dunkelt fattat en bild av själens dubbelhet. Plotinus säger att Afrodite kan orientera sig ut mot det materiella (Jordelementet) varpå hon genast faller som Venus faller i Jungfrun. Det vill synas som om Tvillingarna och Luftelementet står den essentiella Luftplaneten Saturnus närmare och påminner (precis som Vågen och Vattumannen) att människor och mänskligheten egentligen är luftens andar. De har bara tillfälligtvis sluntit och hasat ner i leran.

Mänskligheten ockuperar egentligen en högre boning än planeten Jorden och ingenstans blir väl det så tydligt som när Tvillingarna i öster avslöjar hur Saturnus är som Janus med två ansikten i porten mellan åttonde och nionde (eller omvända vägen).

Också mellan 8e och 9e skulle man kunna säga att Kaos bor granne med Gud. Och Kaos är förstås platonismens onda materia. Den sataniska axeln (2/8) är Kaos eller Satans brist på konstruktivt uppsåt. Då skulle man kunna anta att axeln 3/9 tecknar motsatsen, vilket den faktiskt gör om du letar upp något av inläggen om de hellenistiska templen/husen. Trean är Gudinnans tempel och nian är Guds tempel! Kaos (Satan) bor granne med Gud och hans energi/shakti. Jag tror jag tidigare brottats med tredje huset som en feminin gud men har glömt vad, om något, jag kom fram till. (Vådan att skriva mycket och fort saker som bara "kommer till en")

Hur Saturnus tillfälliga ägarskap över 4e och 5e kan motiveras utifrån myter eller metafysiska föreställningar, har jag inte hunnit fram till... Ett är dock säkert, Adolf Hitlers Vågascendent placerade hans Saturnus klent, i Kräftan, och i makthungriga 10e. Den positionen kan bara ha skadat båda hans 4e hus medan den förstås gynnade hans 5e ledar- eller lejonhus. Det står alltså världsledare skrivet över hela hans himmel, genom att femtehusets (ett politikerhus) ägare hittar ett hörnhus och dessutom det tionde. Men i fallet Hitler måste man förstås väga in hur ofattbart obalanserad Vågascendenten är - Venus "infekterad" av krigiska Mars och alltihop i egocentriska Väduren och i opposition till ascendenten...

Anonym sa...

Björn Skifs är också vädur med vågascendent och Saturnus i kräftan... tur för honom att han har mars/venus i fiskarna. :-)
Men det är naturligtvis så att horoskopet bara är en karta, och inte själen själv. Varje individ har ju sitt eget karma och sin egen resa här på jorden att göra. Skifs andesjäl är helt klart av annat "stoff" och har andra erfarenheter än Hitlers...

Seaward sa...

S, din gamle favorit har ett mycket irritabelt sinnelag som liknar det korta tålamod Hitler hade med sina omgivningar... Men Fiskarna "tar världens synder på sig och upplöser dem", så den indikationen hjälper säkert.

Anonym sa...

Känner du honom personligen...?
Om du syftar på kritiken mot Svensktoppen häromsistens, så håller jag fullständigt med honom. Hade jag varit kändis, så min åsikt hade kommit i tidningen, hade jag sagt samma sak. Så då kan man ju kalla mig lika irritabel...:-)

Seaward sa...

Det har gått att läsa mycket om hans premiärnerver och den som kan läsa psykologi genom kroppsspråk kan också dra en del slutsatser...

Anonym sa...

Ja han är vädursnervig, något annat vore ju konstigt, med sol/måne i tecknet. Men det gör ju honom inte särskilt lik Hitler bara för det.
Jag kan förutse invändningen: Skifs är en "gammal favorit" och jag vill försvara honom. Så redan nu vill jag säga att det är ett fullständigt relevant och objektivt påpekande, det att inte se särskilt stora likheter mellan de två kändisarna.
:-)

Seaward sa...

Jag vill bara påpeka att inte jag utan du drog in Skifs i ett biresonemang utanför inläggets ämne jag fört, fast männen uppenbarligen inte spelar i samma liga.

Din förutsägelse slår därför inte in. Min invändning är att du ägnar dig åt små soloföreställningar som har föga med sakfrågorna att göra och inte sällan producerar så kallade halmdockor för att få utrymme att prata om – jag, nu kommer det - ”dina favoriter”. :-)

Titta på Andra världskrigshoroskopet som dagens inlägg om Bildts ”mörk dag för Europa” påminner om. Där ser man Väduren när den beter sig som värst, otålig i clinch med krigsguden Mars.

Alla med något i Vågen har äregiriga demonen Rahu på passage genom sitt tecken 1½ år och just dessa veckor intensifieras detta eftersom krigaren Mars nyligen gjorde entré i tecknet! Varning för perversioner av mått och proportion alltså.

Mmin missidentifikation av Charlie Sheens nya kvinna nyligen var ett tydligt exempel på den här effekten, jag ville beslå AB med en felaktig identifikation och framstå som en krigande segrare, men Rahu är bara hybris och måttlöshet.

Lycka den som fötts med ett horoskop som i övrigt distanserar sig från denna typ av ambition och inte använder Rahus energier för att ”bli någon”! (jfr Falkengrens fallskärmsmåne och drösvis av andra)