Bloggen startade i mars 2009 med försök att få astrologin att svara på kvantitativa studier. Det närmandet byggde på felaktiga antaganden om vad ämnet handlar om och gradvis har kopplingarna till klassisk väst- och östfilosofi smugit sig in. Samlingssida från tidiga bloggens horisont:
T E M A S T U D I E R - svarar astrologin på kvantitativa tester?

Herakleitos (c 500 fvt): "De som talar med förstånd förlitar sig på det universella, som en stad måste lita till sin lag, och med än mer tillit. Ty alla mänskliga lagar närs av en gudomlig lag, och den har så mycket kraft som den önskar och är tillräcklig för alla och fler därutöver."

Chu Hsi (Zhu Xi), idealistisk filosof, 1100-talet: "Ödet, det är vad som återstår sedan människan gjort sitt yttersta."

Konfucius, kinesisk samhällsfilosof, 500-talet fvt: "Den ädla människan sysselsätter sig med tankar om dygd, den ringa människan sysselsätter sig med tankar om sin egen vinning."
Västerlandets store logiker & mystiker Platon ventilerade ofta orfisk-indiska tankegångar om reinkarnationen och själens rörelse mellan världarna... "Sokrates: Vem än som anländer oinvigd och ofullbordad i Helvetet kommer att ligga i leran. Men de renade och fullbordade kommer att vistas med gudarna." (Faidon, 69c)

JORDELEMENTETS VÄG (karma yoga):
"Eftersom vår identitet med den gudomliga kraften ytterst är obestridlig, (låt oss ha) en fast tro att vi genom att framhärda i vårt utmönstrande oss efter gudens form, tal och stämning, våra handlingar i tiden blir signifikanta och gudens essens slutligen förverkligas av oss."
(Günther - Buddhist Philosophy in Theory and Practice)

Fr.om. nyår 2023 separerades "Sveriges transiter" som ny tagg från den äldre "transiter" som vid 400+ blivit ett oöverskådligt myller.


tisdag 29 september 2015

Fnurra på tråden på vänsterkanten och systemfusk bland kapitalisterna

Höjde mig just över en negativ instinkt under denna blodmåne och avstod från att publicera en text om något som ätit mig i jobbet. Tog en liten strid med vederbörande istället. Istället utgjuter sig nu Åsa Linderborg i en något försenad fullmåneeffekt över radarparet Suhonen-Juholts principlösa och småaktiga svek på en bokmässa nyligen. Det är lite sorgset att läsa eftersom jag tyckt Suhonen skriver så väl om ett rättvisare samhälle och Juholt - så länge han nu varade - också syntes vara besjälad av en god vilja.

Av Linderborgs presentation att döma, och den nyss avgångne VW-chefen vars horoskop jag struntade i att tolka, är det emellertid en viss flängig ytlighet i kriget mellan Eld och Vatten som kanske bör lastas för principlösheten. Detta är vad bloggen kallat "sensationalismen" - tendensen att skapa rubriker eller att själv blåsa upp saker som en agitator med väldigt lite på fötterna. 

Juholt i centrum, Suhonen som en satellit i yttre bana.
Se "lika barn leka..." via "Solen möter Månen" i Väduren!

Av det såta paret Suhonen-Juholt är det den förre som har den här tendensen och i övermått. Även DN:s chefredaktör Wolodarski har en sån här Zeke Varg som pustar och frustar men inte har någon egentlig verksamhet i sin verkstad.

Men låt oss utgå från Suhonens extremt sensationalistiska tendens (bubblor som bara ber om att prickas hål på) för en senkommen analys av den urbota falska VW-chefen, en tekniknörd som garanterat vetat in i minsta detalj hur koncernens fuskmotorer var byggda för att skita ner världen allt medan företaget låtsades ha en miljövänlig profil. Det är ett dubbelspel som naturligtvis är magnituder större än Linderborgs uthängning av två smårufflare, men låt oss fundera över om det ändå inte i botten handlar om samma astrologiska princip.


Den spelat ovetande VW-direktören har "horbockens" signatur i det ungdomligaste och fartigaste av alla tecken, Väduren. Det är en energi som skulle passa en racerförare så bilbranschen har uppenbarligen lockat. Samtidigt har vi en suspekt kamp mellan Mars och Saturnus som båda angriper varandra. Den här aspekten ligger i luften just nu men mellan två andra tecken av typen Eld och Vatten och har figurerat i en serie inlägg under några veckor.

Givet att båda planeterna är "naturliga" illgörare måste man säga att det är en kritisk signatur och jag blev därför mycket förvånad när horoskop för brottslingar inte visade några tecken på betoning av den här aspekten. Här finns en märklig kognitiv dissonans, man förstår så väl aspektens betydelse när man studerar grovt omoraliska människor men ändå "dömer" inte aspekten människan till brottslig levnad. Den bara råkar ligga där på himmelen i samband med usla tider och personligheter. Vad gör då alla som inte trillade dit? Bekämpar eller uthärdar livets hårdhet i det lilla?

I VW-direktörens horoskop ser man också Mars och Jupiter i ömsesidig opposition - kreativt så det förslår men kanske också en förklaring till en kallhamrad lögnare. Han visste att motorerna var manipulerade och kanske till och med den barnsliga Vädurens omognad tyckte det var ett fräckt tilltag...

Månen i Kräftan är lite av en vek punkt eftersom den står för ombytlighet och är allt annat än trofast eller konstant. Men här skapar organisatoriska Saturnus en viss soliditet. Eller? Hur solitt är det slippriga och nyckfulla Vatten-elementet, det som har att göra med människans primitiva begärsnatur? Är det i själva verket en organiserad parasitmentalitet vid ser här, en människa som inte drar sig för att bygga in systemiskt fusk i sina produkter för att säkra ännu mer vinst på marknaden? Ser vi universums lägsta skitstövel (av de många som står att finna på "marknaden") den förre VW-chefens horoskop?

I så fall borde dessa signaturer märkas även i många andra horoskop.

Låt oss hålla "horbocken" som en konstant och acceptera vilken som helst av signaturens placeringar i vidlyftig Eld. Låt oss därtill ta Månen i Kräftan som en annan konstant. Redan detta är mycket specifika kriterier och bloggarens 9000 sparade kartor alldeles för lite för att bedöma statistisk signifikans med så komplexa signaturer. Men av nyfiken kan man alltid söka och se vad som dyker upp.

Med programvaran ZETs användbara om än lite otympliga skriptmöjlighet ser en sökning ut så här: mo.can & ma.0.ve & ma.ARI,LEO,SAG - och det sista är således ett set med Mars i något av de tre Eld-tecknen. Genom föregående kriterium har vi försäkrat oss om att också Venus finns med i samma tecken (ma.0.ve).


  1. Cassie Chadwick;10.10.1857;12:00
    Sökningen startar ut starkt med en kvinnlig ekonomisk bedragare
  2. Cecilia Daun Wennborg;5.12.1963;12:00
    ...och fortsätter starkt med en fd Carema-vd - vårdprofitör!
  3. Claes Hultling;24.3.1953;12:00
    Här är ett olycksoffer, ryggmärgsförlamad
  4. Elle-Kari Höjeberg;25.3.1953;12:00
    En kanalchef på TV2 som övervägde skrota Eldorado
    (måste vara en gammal karta tidigt i bloggarens samling, Eldorado på radion har inte gått på många år)
  5. Johnny Lewis;29.10.1983;12:00
    En mördare för några år sedan som själv dog sedan han drullat ner för ett tak, narkotikapåverkad
  6. Larry Ellison;17.8.1944;12:00
    En av världens rikaste, grundaren av IT-företaget Oracle
  7. Lars Elinderso;4.5.1949;12:00
    moderat riksdagsledamot
  8. Mark Hamill;25.9.1951;14:43
    Den fånige hjälten Luke Skywalker i Stjärnornas krig (snabba fordon...)
  9. Marry Barra;24.12.1961;12:00
    Hedervärd chef inom bilkoncern som vände sig mot företagets livsfarliga tändarlås!
  10. Martin Winterkorn;24.05.1947;12:00
    Klandervärd chef för bilkoncern som avsiktligt manipulerade miljoner bilar!
  11. Mats Knutson;5.12.1963;12:00
    En i bloggarens mening vedervärdig högervriden politisk kommentator inom public service, har uppmärksammats för en tydlig främlingsfientlighet
  12. Rabbani Hodjattallah;12.2.1960;12:00
    Pervers läkare/brottsling som skar av hustrun hennes läppar och tillagade dem som en måltid
  13. Tage Danielsson;5.2.1928;12:00
    Politisk satiriker

Här ser vi en fullständigt osannolikt hög andel vedervärdiga människoöden! Horoskopsamlingen som helhet är inte i närheten av så många låga skräp. Olycksoffret och Tage Danielsson med sin tidiga död i hudcancer får representera de fall där stjärnorna vänder sig mot individerna som ondska. Men desto fler i den här gruppen har istället själva gjort sig till instrument för demoni, vare sig dold bakom moderat mentalitet eller rent ut sagt utstuderad perversion!


Jag måste anse misstanken bekräftad att "sensationalism" - särskilt med den herrelösa Månen i Kräftan (den "äger" sig själv i sitt hemmatecken) är ett osäkrat vapen.

Det här är nu inte menat som något skuldbeläggande via association - om något så påminner ju Suhonen starkt om socialdemokraten Tage Danielsson i sitt lidandes patos.

Vad om Suhonens bärande ingredienser, en Sol i Väduren som dras ner i kalla förlustbringande Vatten och en Måne i framåt Eld som dock har en ömsesidig reception med sin disponent Jupiter som drar mot kalla och begärsfulla Kräftans Vatten? Situationen ser inte så lite fanatisk ut i mina ögon, även om detta just är vad man skulle kunna kalla en "eldsjäl" (fast med den misstänkta modifikationen att mycket pekar nedåt mot den själviska lägre Vattensjälen - den halva som ramlade ut ur den himmelska helheten).

Med ett ännu mer komplext sökmönster blir det nu så få träffar att ingenting bestämt kan sägas:

  1. Birgitta Stenberg;26.4.1932;12:00
    författare, översättare och illustratör
  2. Daniel Suhonen;18.4.1979;12:00
    referensobjektet
  3. Rebekah Teasdale;17.4.1979;12:00
    "omskolade" sig från journalist till mjukporrstjärna
Tja, av tredje fallet tycks ju det berömda syndafallet från Elden och dess klarhet till Vattnet och dess dunkla begär, rätt tydligt...

Vad Linderborg inte förutsåg när hon vällde ur sig all sin besvikelse och indignation är att högern nu (se DN) gottar sig åt (s)-skandalen och att detta gör kampen mot t.ex. vårdvinster ännu mer omöjlig, hur många av näringslivets köpta fähundarna i (sd) som än åtalas och åker i finkan för ekonomisk brottslighet. Är det inbördeskrig på vänstersidan i svensk politik?

Om sd-skummisen se DN samt horoskopet (2 inlägg).

Jag var tvungen att läsa Suhonens genmäle i Expressen (som jag annars inte läser, inte ens den gratis nätupplagan). Där känner jag igen samma goda röst som som vanligt.

8 kommentarer:

Susanne sa...

Är det någon slutsats man kan dra av detta så är det väl att SMS inte är att lita på. Tänk om dom hade _ringt_ varandra istället! Då hade Linderborg kunnat få svar direkt, och klart besked om hur Suhonen/Juholt tänkte.

Av Suhonens mångordiga svada i Expressen framgår att det tydligen är gammalt groll som ligger bakom. Men om man pratar direkt till varandra så går det inte att gömma sig bakom kryptisk text, utan risken för missförstånd minskar. Klantigt skött av båda, tycker jag. Det där om "samma goda röst" förstår jag inte. Det är ju bara lamentationer av Suhonen om hur Linderborg är, och inte mycket till substans i försvaret för handlandet. Juholt gjorde också fel, som tydligen lät allt gå genom sin vapendragare. Han hade ju själv kunnat kontakta Linderborg för en förklaring.

Nej, folk borde ringa mer och SMS:a mindre :-)

Seaward sa...

Den nya tekniken har försämrat folks kommunikation, det håller jag om. Se bara ditt inlägg där "mångordig" är redundant, ordet "svada" är en synonym till mångordighet. Det är den snabbhet IT ger som introducerar slarv och ogenomtänkthet, om det vittnar den här bloggens generösa slev stavfel.

Vad jag menar med "samma goda röst" är Suhonens försök att ge allmänheten en kontext till det utspelade, det goda ligger i en eftertänksamhet och vilja att förstå som jag noterat även i andra texter av honom. Denna generositet har du just avfärdat som "gammalt groll" och "mångordig svada", så jag kan bara tolka din fråga som ett ytterligare fall av IT-stress eller att du egentligen tar parti med Linderborg.

Ni har ju när allt kommer omkring den buffliga Oxen gemensam i era horoskop och jag tror definitivt Suhonen har en korrekt analys att Linderborg är oförmögen att låta någon växa sig jämlik med henne eller t.o.m. större. Min arbetsgivare, Sol-Jungfru och Mån-Oxe, har aldrig givit mig någon kredd för någon teknisk lösning jag bidragit med till hans verksamhet. Tvärtom märker jag en osmaklig avundsjuka för att jag som avdankad dataprogrammerare representerar ett "högre stånd" än honom, kedjad i detaljhandeln. Han analyserar ingenting och blir allt surare vartefter jag genomskådar hans kaos till småföretagarorganisation och föreslår förbättringar (som inte han kommit på).

Han är inte tacksam för mina förbättringar utan betvivlar, misstänkliggör eller nedprioritera dem. När jag lanserade ett lagersaldosystem var det vitalt att han tog några övertidstimmar och synkade det gamla med det nya systemet (uppgifter bara han har tillgång till). Istället nedprioriterade han uppgiften (HAN och ingen annan ger order?) och en månad senare upptäcker jag att han fortfarande inte tagit tag i arbetet och att nya systemet snabbt drar mot kaos och felaktiga saldouppgifter. Så negativ kan man tydligen bli av ett horoskop där negativ Jord och Mörkrets kvalitet dominerar hela kartan.

Jag tror absolut den Algol-infekterade Linderborg också har sabotörens mentalitet inom sig. Allt kan inte skyllas på dålig barndomsmiljö - stjärnorna tenderar att verka genom våra djupa attityder (och de bär själen med sig från tidigare liv – barndomsmiljön är bara första platsen där själen ”möter sig själv” från tidigare liv).

Jag finner din läsning av Suhonens högst motiverade replik vara en smula snål och sms-pratet mest kosmetisk efterputsning typ Vågens tecken (som får allt att se harmoniskt och glättigt ut). Men det genuina i den här repliken hörs i din ovilja att höra Suhonen beskriva vad han upplevt på tidningsredaktionen. Oxen och censur är närapå synonymer, så tack för en subtil lektion i ett av de tolv zodiaktecknen när det kärvar. :-)

Ordet är visserligen fritt, men jag saknar här någon form av respons på inläggets scoop. Det är ingen liten övervikt på knas jag hittar när jag tar det ostyriga sinnet i Kräftan och testar kombinationen med ”hor- och horbockssyndromet” i Eld. Fast..det skulle förvåna mig om en enda återstående läsare bryr sig om astrologin längre. Jag får skylla mig själv som bloggat på ett sätt som inbjudit till allmän åsiktsverkstad.
:-)

Susanne sa...

Se där, ännu en utgjutelse över en dålig chef! :-)

Det är ju också det som Suhonen ägnar sig åt, och inte att "ge allmänheten en kontext" menar jag. Fast indirekt gör han ju ändå det, genom att avslöja sitt gamla groll med Linderborg.

Du tycker att jag tar parti för Linderborg, men jag skriver ju att det är klantigt skött av båda två. Självklart borde Linderborg som arrangör ha _pratat_ med _båda två_ och försäkrat sig om att båda var med på arrangemanget. Men jag tycker att Suhonen bär sig sämre åt än hon genom att offentligt blanda in Linderborgs egenskaper som chef, som ju egentligen inte har med saken att göra. Någon direkt förklaring till sitt beteende ger han ju inte mer än att det "kändes" si eller så samt att biljettstrulet för Juholts del. Om vi ska ta med lite astrologi också så är väl det här typiskt för folk med mycket vatten: Att det känns si eller så, i stället för att ta reda på fakta (ja jag vet att det märks här att jag själv har mycket jord och lite vatten :-))

Jag tror säkert att det ligger mycket i Suhonens beskrivning av hur Linderborg är som chef, men min poäng är att det borde han ha tagit med henne mellan fyra väggar i stället för i Expressen. Jag tar henne alltså inte i försvar ur den synpunkten. Oxen är bufflig ja, och så Algol också, ja jag vet så väl :-)

Avslutningsvis om gnäll på chefer: Jag erkänner gärna att även jag givetvis har ägnat mig åt det, det är ett tacksamt samtalsämne, för alla har synpunkter på sin chef - nuvarande eller före detta. Man bör dock kanske inte framföra dem offentligt, men i ditt fall nämner du ju inga namn, och den här bloggen är väl inte lika läst som kvällsblaskorna, så det är inte så farligt. Och det finns säkert fog för även din kritik.

Seaward sa...

Ja, man söker svälja förtret och tar det med vederbörande, men en del tycks kräva att få bli sagt.I mitt fall är det rätt kul och illustrativt för gnisslet mellan "arkitektkontoret på övervåningen" (Luft) och arbetskraften på fabriksgolvet (Jord) eftersom jag - åldersdiskriminerad från marknaden - hamnat i ett läge där jag jobbar för någon vars överordnad jag borde ha varit. Och det är som jag säger, "arbetsoxen" känner av detta och lamenterar sitt slit, varpå jag frågar när det ingick i jobbbeskrivningen att vara chefens samtalsterapeut! :-)

Jag håller förstås helt med om att direkt kommunikation är bättre än sms och att Vatten är sorgesångens element, visar Suhonen tydligt, även om han skickligt lyfter upp det till det allmänintressets plan genom måttfullhet i ordvalen. Jag hör mycket lite av det låga vattnets utgjutelse, men se återigen hans intressanta ömsesidiga reception mellan Månen och Jupiter! Rätt kul att journalisten som hasade ned till mjukporrträsket är född bara ett dygn ifrån honom! Det såg jag först nu.
:-)

Susanne sa...

Ja vi får väl verkligen hoppas att inte Suhonen går samma väg...

Apropå Birgitta Stenberg så var hon ju visserligen aldrig porrstjärna, men gick från att vistas i... låt oss säga en smula suspekta kretsar, till att bli en skrivande människa. Hon tog det i en annan ordning, s a s

Seaward sa...

Linderborgs "comeback" är verkligen en retorisk triumf om retorikens syfte är att övertyga läsaren/lyssnaren...

http://www.aftonbladet.se/kultur/article21501741.ab

Samtidigt når smutskastningen nya nivåer när hon anklagar Suhonen för det värsta en människa kan göra. Spela två roller och låta den ena anonymt lovprisa den andres texter! Det ger bränsle till nya funderingar över den ömsesidiga receptionen mellan de duala Fiskarna och Skytten.

Skytten är t.o.m. tredelad om man ska se separat signifikans i djurkroppen, människobålen och pilbågens syftande orientering mot universum. Är det här en indikation om den ostoppbara drift att breda ut sig och skriva om ALLT som Linderborg nu klandrar Suhonen för under hans år på AB-redaktionen? Nya uppslag för astrologiska grundstudier...

Susanne sa...

Receptionen i Suhonens horoskop är ju mellan Skytten och Kräftan.

Seaward sa...

Stryk Fiskarna, mitt misstag. Men Jupiter är i sig "dual" (och mer än så), den är förgreningens princip, "variationer på tema" oavsett placering. Och här i canceroida Kräftan (Cancer) startar den celldelningen. Linderborg konstaterar att Suhonen var "all over the place" och ville fylla hela tidningen med sina alster...