Bloggen startade i mars 2009 med försök att få astrologin att svara på kvantitativa studier. Det närmandet byggde på felaktiga antaganden om vad ämnet handlar om och gradvis har kopplingarna till klassisk väst- och östfilosofi smugit sig in. Samlingssida från tidiga bloggens horisont:
T E M A S T U D I E R - svarar astrologin på kvantitativa tester?

Herakleitos (c 500 fvt): "De som talar med förstånd förlitar sig på det universella, som en stad måste lita till sin lag, och med än mer tillit. Ty alla mänskliga lagar närs av en gudomlig lag, och den har så mycket kraft som den önskar och är tillräcklig för alla och fler därutöver."

Chu Hsi (Zhu Xi), idealistisk filosof, 1100-talet: "Ödet, det är vad som återstår sedan människan gjort sitt yttersta."

Konfucius, kinesisk samhällsfilosof, 500-talet fvt: "Den ädla människan sysselsätter sig med tankar om dygd, den ringa människan sysselsätter sig med tankar om sin egen vinning."
Västerlandets store logiker & mystiker Platon ventilerade ofta orfisk-indiska tankegångar om reinkarnationen och själens rörelse mellan världarna... "Sokrates: Vem än som anländer oinvigd och ofullbordad i Helvetet kommer att ligga i leran. Men de renade och fullbordade kommer att vistas med gudarna." (Faidon, 69c)

JORDELEMENTETS VÄG (karma yoga):
"Eftersom vår identitet med den gudomliga kraften ytterst är obestridlig, (låt oss ha) en fast tro att vi genom att framhärda i vårt utmönstrande oss efter gudens form, tal och stämning, våra handlingar i tiden blir signifikanta och gudens essens slutligen förverkligas av oss."
(Günther - Buddhist Philosophy in Theory and Practice)

Fr.om. nyår 2023 separerades "Sveriges transiter" som ny tagg från den äldre "transiter" som vid 400+ blivit ett oöverskådligt myller.


lördag 12 september 2015

Två imposanta kulturkvinnor

I SvD lyfter Lars Ring ut några biografiska detaljer om Marie-Louise Ekmans produktiva liv från den biografi som utkommit i dagarna. Ett flyktigt omnämnande av karaktärsskådespelaren Margaretha Krook ger en bra anledning att peka på några djupa och snarlika dissonanser i bådas horoskop, vilka förklarar varför astrologins ytbilder inte helt och håller förmår ringa in de båda livsödena.

Den minsta gemensamma nämnaren kan lokaliseras i interaktionen mellan två av de fyra elementen. Det är som vanligt planetens placering och den bakomliggande disponenten som är "bärvågen" som låter oss studera dessa nog så subtila "kvalitetsskillnader" som elementen kan teckna.




Den flintlika hårdheten och precisionen i Krooks utspel förklaras mer än väl av nymånen i den mot konkretion och praktiska resultat orienterade Jungfrun. En genuint fysisk skådespelare av kameleonttypen (jfr Sol-Jungfrun Zlatans bollhantering.) Men Krook var något av en akrobat i alla dimensioner - även de psykiska - och jag minns hennes förmåga att i en handvändning övergå i en smeksam och varm tonart. Detta beror på att hennes ytterligt kroppsliga skådespelarkonst (Jungfrun/fysikalitet) behärskas från en HÖGRE NIVÅ, från Jungfruhärskaren Merkurius i Vågen i Luft-elementet, som man kan förstå Krooks uttalande vid något tillfälle, att hon som skådespelare ALDRIG HELT flöt in i sin roll utan i någon mån alltid stannade kvar i den "autonoma andevärlden". Luft indikerar ju vår immateriella och osynliga sanna natur, människan är en själ när det kommer till kritan. 

Krook hade den här manöverförmågan från "arkitektkontoret en trappa upp", och det är bara människor som saknar den här intellektuella friheten som man kan uppleva som bigotter eller skenande lokomotiv som det är lönlöst att föra analytiska konversationer med. En del är födda att vara slaktare och banka på köttstycken eller tanklöst prata i floskler och klyschor. Den naturliga ordningen föreskriver att hela världsalltet fylls av fallna själar som var och en animerar den aspekt av Tillvaron som deras karma predisponerat dem för.

Med Krooks bredd kunde hon lika blixtsnabbt skifta från vänligheten själv till en isande kall och rent hemsk natur, så vidrig att man blir helt ställt om man tror att väna Vågen som mottagare av nymånens disponent vore sista ordet. Men även intellektets och kommunikationsförmågans Merkurius är en tråddocka där någon annan drar i trådarna. Vi nystar återigen i disponentkedjan och hittar nu Vågens härskare, kärlekens och anpassbarhetens Venus, i missanpassningens och hatets tecken Skorpionen! Häri ligger nu den akuta dissonans bloggen kallat "dissociationen" - förmågan att avsiktligt förleda människor genom att koppla bort aspekter eller fakta som tillhör helheten och renodla något som i värsta fall är en rent desinformerande presentation. 

Jag har tidigare pekat på hur väl illusionisten på scen ger ett legitimt uttryck åt den här "borne lögnaren" (och noterat hur osmakligt en del tänker och beter sig, se: "Den oetiske skeptikern"). Men jag har också anmärkt att skådespelarkonsten tycks dra nytta av den här förmågan till vinklingar och manipulation mellan tankens elementet Luft och de djupa maggropskänslornas Vatten. Skådisen använder sitt eget psyke och kropp för att "lura på" kulturkonsumenten en upplevelse, och vi applåderade Krooks förmåga att gestalta allt mellan himmel och jord. 

Faktum är att Krooks dissociation mellan just intellektets Merkurius och emotionella Venus är en helt perfekt kombination givet hennes värv. Det går att tänka sig områden där den här desinformativa tendensen inte alls möter odelad hänförelse - se bara Maria Svelands extremfeministiska och religionshatiska verksamhet. I det horoskopet skiftar Mars och Venus (hat och kärlek) position med varandra så en "ömsesidig reception" uppstår mellan Skorpionens och Vågens härskare.

Den här "kreativa" dissociationen kan kontrasteras med Krooks i jämförelsen rätt trista Jupiter i Skytten, hennes enda "konsoliderade" placering eftersom Jupiter ju härskar i Skytten, dess positivt polariserade hemmatecken. I tidigare resonemang om aristotelisk potential och aktualiseringen av samma potential, kanhända alltför filosofiskt för att attrahera den astrologiintresserade trots att dt handlar om två grenar på samma träd,  jämställde jag astrologins planeter i härskarläge med ACTUS, det förhandenvarande. Det vill säga, Krooks Jupiter hemma i Skytten är en förverkliga potential, en "trist" position eftersom den här planeten representerar en princip som nu går på autopilot. Krooks mellannamn var "tillväxt" och det fanns ingen roll hon inte kunde ta till sig. 

På en trasig nätsida hittar jag en samling inkopierade texter, vänner som minns Krooks död. I det första klippet slås jag av kommentaren om Krooks skicklighet på att direkt få kontakt med fullständiga främlingar, vilket gäller den krämare jag f.n. jobbar halvtid för och vars Sol i Jungfrun disponeras av Merkurius i socialt orienterade Vågen. I lönndom föraktar han och ser ner på sina kunder och anser dem dumma (vilket mer är en projektion på andra av en sida han inte gillar hos sig själv). 

Om Krook såg ner på folk verkar mindre troligt, men likt den här dubbelsidiga handelsmannen var hon så hemlighetsfull som bara en solitär Jungfru kan vara. Enligt klippsamlingen visste inte ens hennes närmaste om cancern som åt henne. På samma sätt hade jag ett gräl med min arbetsgivare nyligen eftersom jag alltid är akut medveten om att han hälften av det han säger mig är samma säljarbullshit som hans potentiella kunder får höra. 

Jag tog då till med det astrologiska perspektivet och frågade retoriskt om han just nu hade "svåra problem i hemmet" eftersom hans reaktioner på små händelser inte verkade helt normala. Kärlek och hat, Venus och Mars samt psykets Måne passerade vid tiden Kräftan, hemmets, trygghetens och inåtvändhetens tecken - som är krämarens ascendenttecken. Medfött hade han just Mars och Venus i "horbockskombination" i Skorpionen, vilket återverkar negativt på en materialistisk Måne i Oxen. 

Erinrar man sig var transiterande Saturnus befinner sig just nu (i Skorpionen), är det inte så svårt att lägga ihop 2 + 2. Saturnus har tryckt på hans "sataniska axel" (Oxen/Skorpionen) en längre tid, men när "hat och kärlek" nådde hans första egohus och psykets Måne anslöt sig, då sprack äntligen hans pokerfejs och han medgav att firman inte bara, som han tidigare nämnt, har cashflowproblem och att han är i princip varit utbränd ett halvår. Den sista pusselbiten kom nu sannfärdigt: han har sådana problem i hemmet (Kräftan) att parets separation är överhängande.

Likt bloggens gamla "skolexempel" Fredrik Reinfeldt hade Krook en verksamt ond Mars i första huset. Man ser nu tydligare parallellerna i bådas vägran eller oförmåga att "bjuda på sig själv". Visserligen saknas Krooks födelsetid men märk att nymånen ger två av tre ascendenter i Jungfrun (solascendenten, Surya lagna, och månascendenten, Chandra lagna). Barnen födda under nymånen är på något sätt mer exakta uttryck för sin tid än andra. Personligen tyckte jag alltid att Krook var för "spetsig" (Mars) i sin natur för min smak (men det är mycket möjligt att hennes spetsiga ansikte spelade in). Hon var aldrig någon favorit bland skådespelare, oavsett skickligheten som yrkesmänniska. (Jag förmodar att det är ett universellt drag att människan skapar sig favoriter bland kändisar - det är ju så här personkemin fungerar som också leder till attraktion och släktets fortbestånd.)

Någon har kanske redan sett hur Krooks karta relaterar till Marie-Louise Ekmans horoskop. Ekman är i sanning "ett besvärligt fruntimmer" som med den besvärliga Maria Sveland delar Margaretha Krooks djupt sittande dissociation mellan sällskapliga Vågen och avståndstagande Skorpionen, fast på ett mycket mer direkt sätt. Ekmans dissociation dyker inte upp först på tredje nivån och redan i förhållandet mellan faktiska planetpositioner (första nivån) och deras disponenter (andra nivån). 

Ekman är född i den sociala kompetensens tecken Vågen men Venus tvärvägrar genom sin placering i avoga Skorpionen! Men Venus disponeras i sin tur av Mars som flyttar oss tillbaka till Vågen så att vi får en andra dissociation med samma planeter inblandade just tack vare den "ömsesidiga receptionen" som nu tvingar ihop anpassliga Vågen med särlingen Skorpionen. Om inte detta omen talar av egen kraft, läs SvD-artikeln (eller biografin)! 

Ekmans problem med en våldsam och försupen fader i barndomshemmet kommer nu inte enbart av trubbel runt äktenskapstecknet Vågen (Ekman har samlat på sitt ett stort antal efternamn!), utan i lika hög grad spelar det extremt hårda och kalla psyket in: Månen med Saturnus och därtill demoniska överdriftens Drakhuvud (Rahu). Eftersom hinduisk astrologi (och antik västerländsk) placerar faderskap under Saturnus kan man ana problem här. Saturnus och Månen kan fungera, men när överdriftens demon läggs till ekvationen, då har vi ett omen om anomalier i barndomshemmet (Månen) och/eller i relation till fadern eller auktoritetsgestalter (Saturnus).

Hur mycket bloggaren än hajade till inför horoskopiska likheter med denna imposanta kulturkvinna - bloggaren har också Månen i Tvillingarna konstellerad med Saturnus och Solen, Merkurius och Mars kombinerad i Vågen - har Ekman aldrig varit mer av en personlig favorit än Krook. Och det är begripligt. Bloggarens Våg är sammankopplad med älskande Lejonet genom en ömsesidig reception mellan Luft och Eld och upplever därför ingen som helst släktskap med de trassliga affärer som Ekman söker reda ut där Vågen har kapitulerat inför Syndarens tecken Skorpionen. 

SvD-artikeln noterar att Ekman helhjärtat anammat en anti-lutheransk hållning med vilket jag uppfattar att hon inte bara är en ateist utan också en sexuallibertin - den mest extrema formen av syndafall. Ekman, trots sitt arbete på att förstå sig själv (via oreflekterad konst) kommer troligen att meritera henne för en återfödelse tungt under Jord-elementet. För det är dit fallande Vatten når i sitt nästa logiska steg. Först som fånge i Platons grotta (vår värld) kan själen genom den smärta och värk brutal materia orsakar åter börja ställa sig de stora frågorna. I det här livet har Ekman bara "duttat" på målarduken som en bortskämd borgarunge som lekt tvärtom-leken. 

Med det sagt måste jag ändå medge att hon verkar ha skärpa i uttrycket - är det Solen, Merkurius och Mars jag uppskattar (man kan inte förstå något som man inte själv i någon mån äger potential till). Den bild av Gösta Ekman på scen (under Marlie-Louises överinseende) som SvD-skribenten erinrar sig är verkligen fenomenal och tycks beskriva borgerskapets desperation över sin ovärdiga och knappnålsstora omvärldsorientering. Lite damma på prylarna i hemmet är vad som får deras värld att gå under när de upptäcker att lort är allt de byggt sina liv på. Jo, Ekman är en läcker och vass kvinna och någon nytta gör hon säkert med sin samhällskritik. 


Inga kommentarer: