Bloggen startade i mars 2009 med försök att få astrologin att svara på kvantitativa studier. Det närmandet byggde på felaktiga antaganden om vad ämnet handlar om och gradvis har kopplingarna till klassisk väst- och östfilosofi smugit sig in. Samlingssida från tidiga bloggens horisont:
T E M A S T U D I E R - svarar astrologin på kvantitativa tester?

Herakleitos (c 500 fvt): "De som talar med förstånd förlitar sig på det universella, som en stad måste lita till sin lag, och med än mer tillit. Ty alla mänskliga lagar närs av en gudomlig lag, och den har så mycket kraft som den önskar och är tillräcklig för alla och fler därutöver."

Chu Hsi (Zhu Xi), idealistisk filosof, 1100-talet: "Ödet, det är vad som återstår sedan människan gjort sitt yttersta."

Konfucius, kinesisk samhällsfilosof, 500-talet fvt: "Den ädla människan sysselsätter sig med tankar om dygd, den ringa människan sysselsätter sig med tankar om sin egen vinning."
Västerlandets store logiker & mystiker Platon ventilerade ofta orfisk-indiska tankegångar om reinkarnationen och själens rörelse mellan världarna... "Sokrates: Vem än som anländer oinvigd och ofullbordad i Helvetet kommer att ligga i leran. Men de renade och fullbordade kommer att vistas med gudarna." (Faidon, 69c)

JORDELEMENTETS VÄG (karma yoga):
"Eftersom vår identitet med den gudomliga kraften ytterst är obestridlig, (låt oss ha) en fast tro att vi genom att framhärda i vårt utmönstrande oss efter gudens form, tal och stämning, våra handlingar i tiden blir signifikanta och gudens essens slutligen förverkligas av oss."
(Günther - Buddhist Philosophy in Theory and Practice)

Fr.om. nyår 2023 separerades "Sveriges transiter" som ny tagg från den äldre "transiter" som vid 400+ blivit ett oöverskådligt myller.


fredag 8 juli 2016

Dallas: polismördaren dödad av staten utan rättegång



AB berättar att en specialstyrka för några år sedan skickade in en robot som med gas oskadliggjorde en problematisk skurk. Men när det handlar om en polismördare, då visar USA sitt verkliga ansikte och skickar istället in en robot med en dödande bomb.

Att dramats utgång innebar att USA sänkte sig till gärningsmannens nivå bekräftar min tanke i det tidigare inlägget: den vite amerikanen söker aktivt döda färgade. Är det är något fel på hans dna? Vad får den vite mannen att hata, så fort han ser en stolt afrikansk medlem av det mänskliga brödraskapet? Är det för att han ser varelse med mer av sin själ aktiv än honom själv? Den ene har naturens kraft, den andre bara en förgrämd och aggressiv hormonsoppa.




Ja, bloggaren är kanske part i målet. Han har drömt om ett tidigare liv som medlem av Mandinga-folket, och den drömmen var just fylld av en sällsam stolthet som han aldrig i detta vita liv känt! På en starta eget-kurs för många år sedan inledde han samtal med gruppens enda färgade man, som visade sig vara av kunglig börd och kom från samma område där bloggaren efter sin dröm googlade fram Mandinga-folket! Vilka är oddsen att pricka rätt plats i Afrika i första försöket?

Folket stämmer inte in på den vita djävulens landsgränser utan stammen finns i såväl Senegal och grannlandet Mali, om jag minns senaste googlingen rätt. Till Senegal anlände vad det led de europeiska slavexploatörerna... 

Kursbekanten var från Senegal och såg behärskad ut trots att bloggaren direkt tog upp en diskussion om hans hemland. På min fråga om vad han trodde om själar som vandrar vidare (jag har läst att föreställningen finns hos många afrikanska folk) svarade han bara gåtfullt, "kanske..."  Jag skulle tro att själarna redan känner allt om varandra INNAN deras kroppsliga bihang tar till orda (famlande, nere i denna världens mörker).

6 kommentarer:

hit dit och lite till sa...

Kommunism och kungligheter - hur får du ihop det?

Seaward sa...

Oklar syftning så allmän respons: reinkarnation. Många liv, många infallsvinklar. Människan är gåtfullt sammansatt. Har du aldrig märkt det? Om inte, beror det troligen på ideologi, sådan har en tendens att avskärma egot från den inre själens djup.

Susanne sa...

Ännu ett märkligt sammanträffande... den senaste tiden har jag haft mycket att göra med just Senegal...! Blev helt oväntat kontaktad av en författare där som gett mig ett översättningsuppdrag. Och har också "stiftat bekantskap" med bankväsendet där... :-)

Seaward sa...

Ja dina erfarenheter är ibland som en spöklik skugga av den här bloggarens! :-)

Om minsta gemensam astrologisk nämnare är din ascendent i Vågen och min Sol i samma tecken kanske man kan tänka sig stora, kollektiva själsrörelser så att svenska folket kan delas upp i grupper som delar en historia som löper över tusentals år. Och att kanske astrologins språk ringar in dessa "släktband".

Exempel: I de tidiga 20 mötte jag en kärlek på Gröna Lund i Stockholm, och berättade för någon kamrat att jag "funnit min kinesiska prinsessa". Kvinnan var svensk och blond men bar vid tillfället en röd tröja med en kinesisk drake på. Skälet till min fantasifulla beskrivning syntes därmed rätt simpelt. Vad man knappast kunde ha förutsett var hennes heminredning. Första gången jag blev hembjuden häpnade jag över hur vardagsrummet var bemängt med kitschiga kinaprylar, med en kinesisk parasoll som blickfång i taket och en stor tavla från golv till tak centralt på en vägg. Och små kinastatyetter i köksfönstret och jag minns inte allt. Sedan följde obehagliga nattdrömmar som avslöjade en katastrofal historia i det gamla Kina, där jag tydligen var någon slags bokhållare hos en feodalhärskare och hon inte var "lovlig" eftersom hon tillhörde honom.

Det slutade med tortyr och det skulle ta årtionden (och internet) innan jag upptäckte de runda svarta stenkulor som länsherrens väktare slungade efter mig då jag lämnat min position för att rädda livet pga. indiskretionen... Sedan skinnflåddes jag levande i en mardröm så outhärdlig att jag vaknade. Även tortyrmetoden har jag senare inhämtat, användes i Kina och järnkulorna sätter förstås ett "tidigaste-datum" för när detta kan ha varit.

Förvisso hade jag fantiserat om Kina tidigare, i skryt för lekkamrater vid sex om att jag varit kines. Vid 20 (kort före mötet med draktröjan) hade någon i en bokhandel rekommenderat mig den kinesiska furstespegeln I Ching (som jag blev helt absorberad av de följande tjugo åren).

När jag av nyfikenhet kollar upp en charmant kvinnlig medicinare på nätet upptäcker jag att hon bor bara ett stenkast från det gamla exet (vars barn i detta liv enligt drömmen var den grymme länsherren själv - jag tror vi återsågs mest för att jag som oväntat kastades in i rollen som "plastpappa" skulle försonas med barnet/länsherren.) När jag tittar på medicinarens familjeförhållanden sambor hon med ... en kines eller annan asiat! Återigen utsätts "bara slump"-teorin för svåra påfrestningar! Frågan öppnar sig om området ifråga är någon slags osynlig "hot spot" för själar som tidigare utgjort en kinesisk befolkning, kanske en by eller en stad...

Jag misstänker att man genomlever flera tidigare liv parallellt. Så det kan hända att man samtidigt agerar ut "ekon" från en serie tider och platser som alla är förenade av vissa temata. Här kommer namn och ting in som utlöser märkliga känslor och reaktioner...

Nu kanske spekulationerna bär iväg väl långt... Att visualisera en multidimensionell realitet som innefattar alla tider och där själen genom sin intentionalitet rör om i grytan och aktiverar nya kulissväggar, är inte det lättaste! Detta är ju historien om våra verkliga jag på en högre nivå...

Susanne sa...

Hur det än ligger till med parallelliteten i de tidigare liven, så är det ändå lätt att fascineras av sådana här historier.

För egen del har Afrika, och framför allt Västafrika, på olika sätt gått som en röd tråd genom mitt liv sedan 1987 (vid Saturnusreturen). Det är klart att jag spekulerat i om jag tidigare levt där. Och vad beträffar min förkärlek för franska språket så var ju Frankrike en kolonialmakt i stora delar av den regionen, språket och kulturen lärdes ut, och framstod som "finare" än det inhemska. Kanske jag längtade till Frankrike men kom aldrig dit. Och när jag i detta liv blev stor nog att resa efter eget huvud begav jag mig genast dit. Fast man kan ju undra i så fall varför jag inte återföddes i Frankrike... nåja, man har väl levt många liv... och har karmiska band till många ställen...

Hur som helst är det roligt att spekulera i sånt här, även om jag inte alls har några drömmar eller annat att gå på.

Seaward sa...

Många band som alla sliter och drar så att livsupplevelsen blir en levande kompositbild! Jungfrun älskar ju att isolera data men det går inte i frågor om själen och hur verkligheten egentligen är beskaffad. För att särskilja en del är att begå våld mot verkligheten - precis som med horoskopen som till syvende och sist måste tillåtas bli en berättelse för betraktaren. Enskilda placeringar kan vara helt missvisande...

Synske Edgar Cayce hade i en "life reading" förklarat för en kvinna att hon varit medlem av de judiska esséerna vid tiden för Jesus födelse.

(Enligt Cayces rekonstruktion var ett helt gäng judar från denna historiskt banbrytande tid återfödda i USA i slutet av 1800-talet, och några av dem tillhörde i detta liv USA:s rikaste elit. Cayce själv hann bli 60 nånting innan transkällan avslöjade att han var Lukas - verkligt namn Lucius Septimus från ett romersk-judiskt blandäktenskap och att han skrivit det första utkastet till det som nu är Lukasevangeliet. Cayce beskrev Lucius som en lycksökare i unga år och han träffade aldrig Jesus utan blev involverad långt senare i den palestinska rörelsens öden.)

Kvinnan som bl.a. skulle ha mött Jesus återkom senare och frågade den sovande Cayce om ett bokmanus om essérna som hon försökte skriva, delvis utifrån det material som sparades av den stiftelse som skapats för att inte Cayce skulle falla under kvacksalverilagen.

Cayce svarade i trans (han kunde nästan lika gärna ha sagt det i vakentillstånd tycker jag): hon skulle använda all sin fantasi när hon skrev, för det hon trodde var fantasi var i själva verket korrekta fakta som slank fram genom det undermedvetna! Så nära men ändå utom räckhåll ligger alltså den fulla medvetenheten (själen) eller "det långa minnet".

Att resa fysiskt till platser själen känner till måste vara samma kreativitet fast så att säga i ett "grövre format"!