Bloggen startade i mars 2009 med försök att få astrologin att svara på kvantitativa studier. Det närmandet byggde på felaktiga antaganden om vad ämnet handlar om och gradvis har kopplingarna till klassisk väst- och östfilosofi smugit sig in. Samlingssida från tidiga bloggens horisont:
T E M A S T U D I E R - svarar astrologin på kvantitativa tester?

Herakleitos (c 500 fvt): "De som talar med förstånd förlitar sig på det universella, som en stad måste lita till sin lag, och med än mer tillit. Ty alla mänskliga lagar närs av en gudomlig lag, och den har så mycket kraft som den önskar och är tillräcklig för alla och fler därutöver."

Chu Hsi (Zhu Xi), idealistisk filosof, 1100-talet: "Ödet, det är vad som återstår sedan människan gjort sitt yttersta."

Konfucius, kinesisk samhällsfilosof, 500-talet fvt: "Den ädla människan sysselsätter sig med tankar om dygd, den ringa människan sysselsätter sig med tankar om sin egen vinning."
Västerlandets store logiker & mystiker Platon ventilerade ofta orfisk-indiska tankegångar om reinkarnationen och själens rörelse mellan världarna... "Sokrates: Vem än som anländer oinvigd och ofullbordad i Helvetet kommer att ligga i leran. Men de renade och fullbordade kommer att vistas med gudarna." (Faidon, 69c)

JORDELEMENTETS VÄG (karma yoga):
"Eftersom vår identitet med den gudomliga kraften ytterst är obestridlig, (låt oss ha) en fast tro att vi genom att framhärda i vårt utmönstrande oss efter gudens form, tal och stämning, våra handlingar i tiden blir signifikanta och gudens essens slutligen förverkligas av oss."
(Günther - Buddhist Philosophy in Theory and Practice)

Fr.om. nyår 2023 separerades "Sveriges transiter" som ny tagg från den äldre "transiter" som vid 400+ blivit ett oöverskådligt myller.


lördag 8 april 2017

Bloggarens blå drömmar och Stockholmsterrorn


När jag 2009 beslöt redovisa några tankar kring det egna horoskopet (det har blivit några tilläggskommentarer genom åren), tillfogade jag länkar till de "blå drömmar" jag tidigare redogjort för. Här beskrevs dröm 1 (från 2006) och här dröm 2 (2007).

För den här berättelsens vidkommande måste dröm 2 läsas, om inte någon med hästminne funnit det värt att memorera drömmen om flyplatsen, folket i kö vid boardingkontrollen som ska lämna landet ("depart") för en flygresa och så min lilla gissningslek (i drömmen) med en outgrundlig flygvärdinna.

Igår, då jag just tagit del av de första nyheterna om terrorattentatet, gick jag mig ut i Stockholm för att möta en kamrat på Söder för en efterjobbet-öl. Jag häpnade över de formidabla lämmeltåg som rörde sig över Västerbron och hur många gravt överviktiga människor som fanns bland dessa. Strax insåg jag att tunnelbanorna slutat gå och att detta var alla de arbetsslavar som jag normalt aldrig ser, som inte brukar t-banan, och bland dem tydligen många som aldrig rört på sina ben utan förslappat låter sig transporteras fram och åter i detta helvete som kallas löneslaveriets samhällstyp.

Kamraten var upprörd av terrordådet och ville bara hem till sitt. Jag tror aldrig jag gått så långt för att dricka ett enda glas öl! Men bland samtalsämnena slank något ur honom att en bekant varit på någon småstadsåterträff och råkat i samspråk med en gammal skolbekant, en kvinna, som nämnde mitt namn. Jag rådbråkade minnet på förlorade bekanta från den staden, vilket inte var så svårt, och strax återstod bara en spirande romans med en ung kvinna som just börjat sitt arbete som flygvärdinna. Det var det kringflackande jobbet som fick mig att svalna om jag inte missminner mig.

Jag har länge misstänkt att hon var förlagan till flygvärdinnan i min dröm, särskilt som jag "partygissar" på hennes soltecken som Kräftan i drömmen och gissar fel. "Tvillingarna" säger drömfiguren. På den här tiden (mitten av 1980-talet) hade jag roats av den västerländska astrologin under några år, och enligt den tropiska zodiaken var flygvärdinnan förvissa född i Kräftan. 

Men med den sideriska backar Solen tillbaka till den luftburna Tvillingarna och bekantskapen som "gick upp i luften" tjänade därför som en perfekt fingervisning i drömmen om att den SIDERISKA ZODIAKEN var på väg in i bloggarens liv. Ett tecken i sig, måhända, på att bloggaren var på väg att återfinna den harmoni med världsalltet som västerlandet tappat och som visar sig i dess val av en zodiak som inte ens har med rymden (luften) att göra utan i princip bara är en extra årskalender som varskor bönder om vad som är vår och vad som är höst. Väst missförstod öst och trivialiserade zodiakens verkliga budskap.

Att den här arketypiska Flygvärdinnan "aktiveras" i mitt liv samma dag som terrordådet i Stockholm får mig genast att se dröm 2 på ett nytt sätt. När jag i drömmen splittrar upp min kropp i två och frisjälen svävar högt i flygplatsens transithall, ser jag vad de i kö för utgående flyg ännu inte ser: de kommer inte att komma med den flygtur de bokat eftersom en labyrint ligger mellan dem och planet. 

En tid efter drömmen "slumpade" jag mig på en redogörelse för labyrinten som symbol för döden. Dagen för terrordådet är som synes samma pusselbitar på bordet: drömmens brunfärgade dvs. jordbundna människor står i kö för en avgång (engelskans "departure" har dubbelmeningen "hädangången") och en dödens labyrint - ett "low" - skiljer dem åt från den "high" de ville uppnå med sitt meningslösa charterturistande för att orka ett varv till i ett samhälle baserat på slaveri. På ett mycket snarlikt sätt drabbar den labyrintina döden folket som flockades vid konsumisternas helgedom Åhléns på Stockholms mest vedervärdigt själlösa shoppinggata av dem alla (jag undviker alltid att passera denna andliga öken när jag är inne i stan). Samtidigt som jag i en parallell scen åtminstone får indirekt kontakt med originalet till den mysteriösa flygvärdinnan från min dröm.

Om något återseende med flygvärdinnan står för dörren vet jag inte, men apropå yrket är hennes horoskop träffsäkert. Här omräknat till siderisk från den tropiska karta jag en gång handritade med passare och linjal och sparade i en pärm med horoskop.





Ett yrke i blickfånget för resenärerna i planet är rätt uppenbart med en Sol i Luft i det eleverade tionde huset för offentliga personer. Flygvärdinnan agerar hjälparen i nöden genom att tydligt gå igenom säkerhetsrutinerna inför varje tur: här ser man välviljans Jupiter i olyckans sjätte hus och i anknytning till Solen (den dagaktiva yrkesbanan). Servicetecknet Jungfrun som ascendenttecken passar naturligtvis in på oändligt många yrken, men här sker det intressanta att ascendenthärskaren Merkurius (transportplaneten) ockuperar det 9e huset som pga. Oxens primitivism knappt signalerar någon andlighet alls. Bloggaren betraktar "långväga resors" 9e hus som en allmän fingervisning om "utlandet" i de horoskop där en materialistisk tolkning verkar troligare. Och hur mycket mer materialistiskt kan de bli än en ascendent i Jord, Saturnus hemma i sitt negativa härskarläge i Jordtecknet Stenbocken och hela tre planeter i Oxen ?! 

Behöver det tilläggas att kvinnan var så lågmäld och finstämd, så till den grad att jag tror jag helt körde över henne med mitt bullrande vid tjugofem, och fann henne ointressant eftersom hon inte sade emot. Vi möttes annars i en högintressant konjunktion mellan hennes Sol och min Måne (+ ascendent) i Tvillingarnas tecken, men jag har alltid blivit otålig inför Jordelementet och velat gå vidare, tydligt Luftdominerad och utan en enda planet i Jord... Lustigt nog är min allra mest hållbara vän en man född samma år men några dagar tidigare så att Solen ännu är i Oxen och ett av mina bästa älskogsminnen var med en kvinnlig Oxe från samma år och med en Venus i Tvillingarna mitt på min ascendent. Genom dessa personliga iakttagelser inser man att astrologin faktiskt stämmer. När signalerna är tajta, då är också personkemin där.

Flygvärdinnans roll är att fungera som en formell modersfigur under flygturen, ingjuter trygghet och säkerhetsrutiner i passagerarna och serverar dem sedan mat. Allt det här finns i horoskopet. Formella rollbesättaren Saturnus i opposition med Venus! Ett kvinnligt skådebröd! (Hon var vacker.) Missa heller inte den sensationellt tydliga "ömsesidiga receptionen" mellan kvinnliga Venus och kvinnliga Månen - hon hade begåvats med en yppig och klassiskt kurvig  figur. Denna alltigenom fördelaktiga symbol för den traditionella kvinnan som "markservice" flyttar bara in i flygplanskupén via hennes dagliga verksamhet i Luft i 10e huset. Hade inte horoskopet varit så proppfullt av materialistiska Jord-signaler hade en Sol i Luft i tionde kunnat indikera hennes eller en make som en intellektuell ledstjärna i samhället! Men nu dominerar Jord så att det praktiska tar över den i och för sig fina kombinationen av Jupiter välsignande Solen. 

För Jungfruascendenten med dess fokus på handräckning och precision i det lilla är stora och yviga Jupiter ingen välgörare och söker Jungfrun agera ut som en jupiterian slutar det illa - se bara horoskopet för Löfvens och Shekarabis idiotiska utspel om att rensa svenska skolor från religiösa värderingar, vilket kostade svenska liv utanför Åhléns. Samtidigt blir aldrig en "verksamt ond" Jupiter en dräpare som t.ex. Mars eller Saturnus, vari den Stora Välgöraren felar är i omdömet. 

Brittiske mästerastrologen Charles Carter räknade upp några typiska dekadenta Jupitertyper: svartabörshandlaren som säljer biljetter dyrt utanför evenemanget, lurifaxen på travbanan som har "säkra stalltips" till försäljning. Jupiters "lätthet" blir med andra ord till "tomma tunnor skramlar högst" eller uppblåsta bubblor som strax spricker, exakt som Löfvens utspel mot religionen och snabba gensvar i Åhlénsdådet från vad som verkar ha varit en IS-sympatisör. 

Ibland är den verksamt onda Jupiter ganska harmlös, och indikerar bara folk med snömos i hjärnan, luddiga idealister och religiösa svärmare (jag innefattar här ateism/sekularism som en religion, som de yttersta värderingar individen åberopar som sitt högsta goda). Men som bekant är en planet bara högintressant om den anknyter till individens egen ascendent och blir personlig egendom. I Löfvens och Shekarabis utspel var Jupiter i Jungfrun i 1a huset och återspeglade just en luddig idealism som sannolikt sökte värna svensk och "slöjfri" jämlikhet i respons på en troligen fulvinklad nyhetsrapportering i Aftonhoran. Men Jupiter var en "verksam illgörare" och konsekvensen blev negativ: inom ett dygn dödsoffer utanför Åhléns. (Mitt förslag till kursomläggning för Sverige i närmast föregående inlägg.)

Flygvärdinnans Jupiter står i sig i olyckans sektor vilket sägs vara lyckobringande eftersom den gjuter olja på vågorna (lugnar de flygrädda passagerarna) och den anknyter till Solen som uttrycker sig i handling. Att Jupiter likväl är "verksamt ond" och ingjuter dåliga konsekvenser via yrkeslivet, behöver väl inte förklaras? Vad gott gör flygindustrin mänskligheten eller naturen/jorden? Det är ännu en av den materialistiska jordmänsklighetens alla unga påfund som senare visar sig vara till skada. Börjar inte hela flygindustrin te sig som en bubbla mänskligheten måste spräcka och växa sig ur? Den "befrielse" som denna Jupiter bringar, är högst tvivelaktig och det ser mest ut som en bubbla som förr eller senare spricker. Och vad händer med åldrande flygvärdinnor? Får de stöd av arbetsgivaren efter att steg för steg flygbranschens löner pressats ned? 

Flygplanspersonal har väsnats mycket i Sverige genom den onda arbetsgivaren SAS men sanningen är ju att den rika procenten håller på att förvandla livet till ett helvete för allt fler! Botten nåddes, tycker jag, i veckan med nyheten att en stor och känd arbetsgivarorganisation försöker snuva trotjänare över 57 som inte längre är önskvärda på deras gynnsamma omställningsperiod. Detta genom att omdefiniera vad som räknas som "lång anställning inom företaget" eftersom de tycker sig ha hittat ett kryphål i de ständiga ägarbytena som är dagens norm inom rovkapitalismen där det köps och säljs i rent spekulativt syfte, utan respekt och ansvar för något utan den egna utsikten till stora och lätta pengar (ond Jupiter). 

Det är när man läser om den rike onde mannens tilltag som den inre terrorister rör vredgat på sig! Inte konstigt att kapitalismen FÖDER önskan ur sig själv! Men dessa tankar är uppenbarligen alltför intelligenskrävande för sopor som Löfven och högersosseriet och deras megafon Aftonbladet.

I sådana här samhällssituationer är det BRA att ha en verksamt ond Jupiter i 6e huset för fienden - för man har då större utsikter än de duperade massorna att förstå den inneboende ondskan i detta kapitalistiska "tillväxtsamhälle". Det är ofta chocken och besvikelsen över bedragare som föder den våldsamma reaktionen. De som föds med en hälsosam skepsis hanterar den rike onde mannens ränker bättre. 

Man kan bara hoppas att Ödet ger alla själar några liv då de blir blåsta, grundlurade av den rike onde mannen så att realismen vaknar och de blir vaccinerade mot den indoktrinering t.ex. svenska folket råkat ut för genom den ynkligt fattiga världsbild de serverats genom medierna och som till i den yttersta tiden fick regeringen att kräva religionens total utrensning ur skolan. 

Minns att högersossen Urban Ahlin släppt in satanisterna Humanisternas gudlösa tjänst som en parallell till gudstjänsten vid Riksdagens årliga öppnande. I Shekarabis och Löfvens olyckliga utspel om religionen i skolan ser man hur även statsministern oklokt fallit för det mörker Humanisterna sprider i landet.

Inga kommentarer: